Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 10 oktober 2015

Några personer i mig

Jag har en massa olika personligheter. Surgubben är en. Just idag är jag lite uppmärksam på den mer tysta observerande på gränsen till avvaktande och den som är drivande, skämtande nästintill kör över andra.

Den observerande önskar jag att jag kan vara nöjd med för den är inte fel. Jag behöver ibland bara ta ett steg tillbaka och observera istället för att lägga mig i, ha åsikter och ta plats. Avslappnat observerande inte påtvingat observerande. Jag trivs med den rollen när jag känner mig nöjd i att vara där. Jag hittar den balansen mer och mer. 

Den andra personligheten, som är mer drivande och skämtande kommer fram i stunder. Den är inte ny. Den får kraft och energi från bekräftelsen och har en tendens att ta för mycket plats och ibland på bekostnad av andra. Den karaktären behöver jag ha koll på. Jag gillar den men den har varit allt för dominant allt för länge. Jag märker när den startar och att jag kan på något sätt utanför mig själv se hur den håller på. Jag trivs med den men känner att det är en del i mig som jag behöver portionera ut i små doser annars kommer den ur kurs. Den drivande för sig är bra så länge den är öppen och lyssnar men i kombination med bekräftandet och på bekostnad av någon annan, då vill jag inte vara med. Den senare egenskapen har förstört så mycket. 

Men jag är observant och ser vad som pågår så jag håller inne hästarna utan att tappa allt för mycket fart så att jag håller mig på vägen. 

Har du koll på dina personligheter och vet i stunden hur du ska hantera dessa? Vilka trivs du med och vilka behöver du eller vill du tona ner? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948