Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 4 juli 2013

Att alltid ha rätt

Behöver jag alltid ha rätt? Varför är det så viktigt att ha rätt, få rätt, vara rätt, känna att det är rätt? Vad är det jag är rädd att missa om min rätt inte kommer fram?

Historiskt skulle jag vinna alla krig. Jag skapade t om krig så jag kunde vinna. Jag fick den träffande benämningen kamekasepilot, Japanska dödsstörtarna under andra världskriget av en arbetskollega. Jag fattade inte vad han menade då men nu förstår jag att den var klockren. 

Jag ville få rätt i allt och jag var beredd att ta det kriget. Jag hjälpte andra, stod vid barriärerna och kämpade tills jag själv stod där ensam för att de jag hjälpte givit upp eller ville det mindre än jag. 

Jag var som en terrier och mattade ut min omgivning, inte för att jag alltid hade rätt utan för att de gav upp.

Vad var det som agerade i mig? Vad var det andra såg som jag inte såg? 

Mitt själviska ego härskade för att få bekräftelse men det jag skapade var utanförskap och ensamhet. 

Att få rätt är ett sätt att skapa kontroll inte bara för mig själv utan även för min omgivning. Syftet blev själviskt resultatet ensamhet. Vem hade frågat efter mina åsikter och framför allt vem önskade detta med de syften jag hade. 

Vägen ur var att välja mina krig och sluta att ha en massa åsikter. Jag har valt att lyssna mer än jag talar och lämna mina åsikter när det är någon som önskar det eller när det krävs. Inte förr. 

Metoden att mästra mig själv är att välja att hålla käft och inte ha en massa åsikter och synpunkter. 

Hur är det för dig, försöker du alltid att få rätt? Behöver du ibland också välja att vara tyst? 


1 kommentar:

  1. Åhh en riktig utmaning, att kunna vara tyst och lyssna in.
    Jag tror inte jag har problem med att ha rätt, däremot har jag en förmåga att alltid agera "budbärare", som jag egentligen inte vill. Det är min läxa för framtiden, att låta andra få framföra sina egna åsikter.
    Det är inte lätt MEn skam den som ger sig....

    SvaraRadera

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948