Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 10 juli 2013

Livet börjar om varje dag

Mitt liv börjar om varje dag. Dagen som var i går finns inte och i morgon är ett oskrivet blad. Idag är min dag.

Så väljer jag varje dag att leva mitt liv. Det har inte alltid varit så och det kommer inte alltid att bli så. Bara för idag. Ibland kommer det över mig att jag inte lever efter det tänket utan jag fastnar i min egen historia eller oroar mig för min framtid. 

Det som är annorlunda nu jämfört med tidigare är att jag ser det och hittar vägen att komma ur det eftersom jag har rutiner för det. Jag är inte mer än en människa vilket gör att jag faller tillbaka ibland till mitt gamla sätt att se på saker och ting och mina gamla strategier att lösa problemen.

Men mitt liv börjar om varje dag. Jag dömer mig inte för gårdagen men tar lärdom av det som skett. Jag ser vad som sker och hittar mitt sätt att acceptera det som sker, be om ursäkt när det behöver göras och förlåter mig själv för min handling för jag vet att jag varje dag gör så gott jag kan. 

Varje ny dag tar jag med mina erfarenheter för att bara för idag inte göra om de misstag jag gjorde igår. Bara för idag.

Jag är bäst på att döma mig själv och jag hittar många ursäkter för att inte förlåta mig. 

Det finns inte en dag jag inte gör nått tokigt men det finns också inte en dag där jag inte gör nått bra. Jag har däremot haft svårt att se de bra handlingarna och dömer mig hårt för de mindre bra handlingarna även fast det inte är någon skillnad. Mitt ego kan tycka att jag är bäst i allt men det är inte det jag talar om. Det blir istället mitt övermod. 

Min dag är min dag både med de fel jag gör och de bra saker jag gör. Det är jag och jag accepterar det som är jag och ger mig själv kraft att förändra det jag kan förändra.

Jag möter många i mitt arbete som inte ser sig själv utifrån utan är bestämd över att det som sker utanför dem är det som sker men har inte förmåga att se det som sker inom dem. Det blir mer inre försvar än insikter om den egna delen i det som sker. De som inte kan hantera detta kan inte klandras för de vet inte hur man gör. De har aldrig lärt sig det. Strategin för överlevnad lades tidigt i deras uppväxt, precis som för mig. De har däremot inte fått tillräckligt med egna konsekvenser av sitt eget beteende för att ta tag i sig själva och betrakta sig själv utifrån. Den tiden kommer, fort eller sent men den kommer. 

Ingen kan klandras för det de inte gör. Alla gör så gott de kan och det kommer en tid när den insikten även når de som inte ännu fått den.

Varje dag är en ny dag och en ny dag att börjar om. Min historia är min men den påverkar inte min dag och framtiden har jag ännu inte sett. Tänk om det fanns en lösning för att se mitt liv på det sättet. Tänk om det var så enkelt.

Jag vet att den lösningen finns och det skapar hopp i mig. Jag arbeta för att komma dit. Jag gör så gott jag kan. Bara för idag.

Tack för att jag vågade be om hjälp för att hitta den lösningen.

Hur är det för dig. Kan du sett ditt liv börja om varje dag. Kan du kroka av din historia och släppa din oro för din framtid för att leva just idag, bara idag? Om inte, vågar du be om hjälp för att komma dit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948