Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 7 juli 2013

Mina val

Jag var där. Jag kan inte skylla på någon annan. Jag var där. Vad som än hänt mig så var jag där och fattade mina egna beslut. Jag valde att reagera, jag valde att inte reagera, jag accepterade, jag valde min partner, jag valde det jobbet, jag väljer att inte sluta, jag väljer att självömkan min historia, jag väljer att inte sluta mitt beroende, jag väljer att vara ensam,jag väljer att inte ta ett i mina ögon sämre jobb som finns osv. Allt är mina val oavsett om jag är ett offer i situationen eller en förövare. Ibland kan jag vara båda och t o m i situationen vara en hjälpare i en och samma person. Jag gör mina val och de har sin grund i min egen historia. Syftena i mina val avgör om det bejakar mitt jag eller mitt ego. Jag gör mina val och har ingen annan att skylla på. Har jag varit för ung när något hände är detta mer flytande men i stort sätt gör jag mina val från det att jag är myndig. Oavsett gör jag mina egna val när jag väl är myndig över hur länge jag väljer att bära trauman i tidigare år. Ältande om min historia kan bli mitt val som jag då har ansvar för. 

Vill jag leva ett bra liv behöver jag se över mina egna val och ta mitt ansvar i det som händer mig och det som har hänt mig. Jag har ansvar över mitt eget liv och kan inte skylla på någon annan. 

Även min känsla under dagen är mitt val och vilka eller vad jag väljer att släppa in för att störa den känslan. 

Vill jag må bra är det jag själv som får bära mig dit. Ingen annan kommer att göra det. Ingen annan kan heller göra det även fast det kanske hade varit skönast. 

Vi är bara tvåfotingar så det går både upp och ner med mina egna val jag gör, men jag är medveten om valen och väljer att inte skylla ifrån mig. Jag ser alltid min del i vad som sker. Världen blir också lättare då. 

Hur ser dina val ut? Finns det anledning för dig att se över dina beslut så att du lever det liv som du vill leva? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948