Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 28 juli 2013

Göra om någon annan

I mina relationer har jag efter ett tag börjat att vilja förändra den andra. Parrelationer eller andra relationer. Göra om personerna på mitt sätt, med mina åsikter, mina idéer, mina gillande, mitt sätt att vara. Göra om och göra rätt.

Det har oftast blivit det samma. Något stämmer inte riktigt och så är jag där direkt och ska göra om. Ändra på. Förändra så det passar i min form.

Jag kan idag säga att det varit förödande för mig. 

Varför har det blivit så här?

Jag har från början valt någon som i vissa stycken inte hade alla de kvalitéer jag sökt efter men tänkt att det går säkert att ändra på. Jag har varit tacksam för den relation jag fått. Jag har inte sökt det bästa för mig utan det näst bästa eller kanske något som är långt i från bäst.

Mycket tidigt lärde jag mig att ta ansvar i min familj. Självpåtaget men jag tog ansvar för familjen som inte fungerade som den skulle med den dysfunktionella situation vi befann oss i. Jag försökte göra om och rätta till. Givetvis på mitt sätt utifrån de värderingar jag klädde i mig. Jag har sedan dessa fortsatt i samma spår att lägga mig i.

I grunden handlar detta om mina egna värderingar om mig själv att jag inte dög och att jag inget var värd. Jag lärde mig tidigt att relationer var fel i grunden och vad som behövdes var att göra om göra rätt. Det var min uppfattning då.

Jag såg inte min del när jag var barn och jag såg inte min del när jag var vuxen. Jag behövde hitta mig själv innan jag hittade någon annan så att mitt val från början blev rätt.

När min energi går åt att förändra min omgivning och det fokuset är större än fokuset på mig själv då handlar det om mina egna rädslor att ta tag i mitt eget.

Jag ska inte kliva in i relationer förrän jag själva är på det klara med vem jag är. Jag behöver se hela mig och plocka ihop hela mig innan jag ska para ihop mig med någon. Jag är nog att hålla reda på.

Idag ser jag med större tydlighet min del, mina beteenden och mina val. Jag ser mig själv och när jag kliver in på ett felaktigt sätt. Jag har distans till mig själv. 

Hur ser det ut för dig? Försöker du också gå in och förändra i dina relationer för att få det som du vill? Vad är det egentligen du vill förändra och har det en grund i din egen historia?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948