Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 8 juli 2013

Min kropp ljuger inte

Min kropp och mitt känsloläge idag visar hur mina tankar och känslor varit. Ser jag på mina tankar och känslor idag så får jag reda på hur min kropp och mitt känsloläge kommer att vara i morgon. 

Livet gör spår i min kropp. Livet som jag bär på gör spår i min kropp. Historien gör spår i min kropp. Oron om framtiden gör spår i min kropp. Alla spår ger avtryck. Väljer jag att inte förändra mitt känsloläge och mina tankar fördjupas mina spår i mig. Tydliga djupa spår som gör att jag till slut fastnar och har svårigheter att ta mig ur det leriga greppet. Dag efter dag, år efter år fördjupas mina spår och blandas med livets lera. Jag blir mina spår och jag tror att det är detta som är livet. Jag är dömd att sitta fast och se vad jag fått. Jag får en känsla av att livet inte längre ger mig några val.

Spåren finns kvar men jag har alltid ett val. Jag kan välja att ta mig ur leran. Jag kan välja att göra nått annat. Jag kan välja att ändra mina tankar, mina känslor och mina handlingar. Jag kan välja att leva i det jag har, inte i det jag kanske får eller det jag aldrig fick. 

Mitt val kan få min kropp att tillfriskna och reparera sig själv. Min kropp är jag och den blir vad jag väljer. Lång eller kort, tjock eller smal, gammal eller ung. 

Jag har min kropp och det är den enda kropp jag har. Det är mitt val hur jag vill ta hand om den. Mitt val är att börja med min själ, mina tankar om mig själv och de känsloläge jag vill ha.

Jag lever min andra halvlek i mitt liv med nya val där balans råder mellan mina tankar, mina känslor och mina handlingar. Det betyder inte att jag gör misstag, men jag vet mitt mål och ser när jag gör mina avsteg från min huvudriktning.

Hur är din kropp, ger den signaler till dig att du behöver ändra dina tankar och ditt känsloläge? Behöver du ändra på dina handlingar utifrån ditt sätt att ha ett bra liv? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948