Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 1 juli 2013

Be om hjälp

Be om hjälp. Varför ska det vara så svårt att be om hjälp istället för att fortsätta med ett beteende som jag inte vill ha. Mina insikter finns men jag ser hur mitt beteenden sviker mig och mina konsekvenser gör mig påmind. Åter igen har jag gjort val efter mina gamla strategier.

Varför ska det vara så svårt? Jag ger upp mig själv och låter min besatthet styra. Mina gamla strategier håller mig kvar. Strategier som jag lärde mig som liten håller mig tillbaka och ger mig inte möjlighet att leva här och nu. Mina gamla strategierhåller mig kvar  i ett grepp i det förflutna där mina känslor om mig själv är låga. Jag fortsätter att bekräfta min känsla av mig.

När jag är kvar i mitt gamla beteende handlar det om att jag inte kommit till botten med varför jag gör som jag gör. Varför jag har de symptom som jag har. Mina symptom är tecken på en bakomliggande orsak.

- självömkan
- destruktiva beteenden som jag inte vill ha
- oförmåga att ändra de beteenden jag vill ändra på
- återfall till gamla beteenden
- känslor jag inte vill ha
- tankar jag inte vill ha.
- skam jag känner
- skuld jag känner

För att komma till botten med varför jag känner, tänker eller agerar som jag gör behöver jag rannsaka mig själv. Jag behöver komma till botten med allt som är jag. Inte utelämna något. Du kanske själv tycker något är en bagatell som senare kanske visar sig vara det som avgör.

Jag behöver acceptera att jag just i denna stund är just den person jag beskrivit att jag är. Just i denna stund har jag alla mina brister och till korta kommande. Jag har givetvis också en massa bra egenskaper som jag oftast glömmer bort. Allt behövs upp på bordet: Jag är .........

Allt jag kommer fram till har jag som egenskaper. Dessa egenskaper har tagit mig dit jag är idag, just nu. De kommer också att bidra till att jag är där jag är.

Vill jag förändra något i mig behöver jag ha mina egenskaper, jag har just nu, som grund. Det jag däremot behöver ändra på är mitt tänk. Ändra mitt tänk gör jag om jag verkligen vill förändra genom att

1. Fatta ett beslut
2. Om jag inte klarar att genomföra förändringen själv, be om hjälp.
3. Göra som jag blivit tillsagd från den person jag tror har ett rätt tänk.

Om jag inte kommer så här långt och kan fatta mitt beslut, kanske jag egentligen inte vill förändra. Fördelarna  är fler än nackdelarna.

Så när jag sitter fast och jag inte själv klarar av att ändra mitt beteende och mitt  tänk behöver jag be om hjälp.

Hur ser det ut för dig? Behöver du be om hjälp?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948