Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 11 juli 2013

När någon suger

När någon suger kan det förpesta allt. Det kan få mig sur, tyst, avvaktande, medgörlig, inskränkt, bejakande av den som suger osv. Den förpestar och jag glider med i denna förpestade stämning. Det suger och jag låter mig själv glida med i detta förpestade.

När jag var lite var det min far som sög kraft ur mig och skapade denna stämning. Min morfar gjorde lika dant, men då mot min mor. Det sög och jag blev medberoende i det och anpassade mig och anpassade mig och anpassade mig tills jag fick nog. Trodde jag, men inte. Länge trodde jag att jag skulle kunna förändra min far. Jag tror det höll på till han dog. Då vid den tiden fattade jag inte att det handlade om mig inte om honom. Jag gav aldrig upp och den jag offrade var mig själv. Jag anpassade mig och jag försökte t o m att förändra den person som förpestade situationen. Mer om det i senare blogg.

Idag märker jag ibland hur dessa känslor väcks igen och jag får ett förhållande till dessa människor som påminner om mitt förhållande till min far. Jag åter igen känner och agerar som jag gjorde när jag var barn. Nu är min pappa död men dessa känslor väcks ändå.

Innan jag började arbeta med mig själv hände detta, men jag var inte medveten om vad som skedde utan blev bara starkt påverkad, undergiven och beroende av denna persons humör.

Idag är det något helt annat. Fortfarande kan jag se att det händer men idag vet jag direkt vad det är.
- Jaha det är den filmen som dyker upp nu Johan. Kommer du ihåg? Det handlade inte om din pappa det är bara nått du känner igen från när du var liten.

Idag vet jag att det inte alls handlar om den andra utan det handlar om något som finns utanför mig själv som sker och som jag påverkas av. Blir jag påverkad så är det upp till mig hur jag hanterar det som styr vad som sedan händer med mina känslor. Jag vet vilken film det är och jag väljer själv om detta ska påverka mig. Väljer jag att det inte ska göra det, då blir det inte. Jag ser och förstår och släpper. Det handlar inte om mig det handlar om den andra och det är inte en del av mig. Låt det ske men jag har balans.

När jag har balans i mig själv och är klar över mina tankar, känslor och handlingar står jag stabilt. Jag är öppen och medveten om vad som sker men det påverkar mig inte dramatiskt utan jag kan hantera det.

Om någon suger har jag alltid ett val. Alltid. Det finns en dörr att gå ut genom för att ta sig därifrån. Vill jag inte ha det behöver jag inte. Vill jag reagera kan jag det genom att tala om vad jag tycker men jag behöver aldrig mer tyst acceptera och anpassa mig för jag gör mitt val jag väljer mig.

Gör jag inget och påverkas av det som sker är det mitt ansvar. Jag kanske då rent av vill att det ska ske för jag har en undermedveten nytta av att det sker.

Händer det då aldrig mer för mig?

Självklart händer det men jag vet oftast direkt vad det är och har nya tankar om det vilket gör att det aldrig får chans att omedvetet påverka mina känslor och mitt beteende.

Hur är det för dig? Finns det människor som suger och som får dig att bete dig på ett sätt du inte önskar? Gör ett val, utmana dig själv att göra dina val. Om du inte gör det kan du ha sjukdomsvinst av det?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948