Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 26 juli 2013

Svek

Vad väcks när jag talar om svek? Vad berör när svek kommer in i min kropp. Den har, den gör, tillit, det visste jag inte, hur kunde han, det hade jag aldrig trott. Sveket har att göra med handlingar som någon annan eller något annat gjort som inte stämmer överens med min bild av den som gör det 

Sveket fyller mig med sorg och besvikelser grundat på min egen uppfattning om personen eller situationer. 
Jag har haft en uppfattning om allt som blir till intet gjort. Hur vet jag att min uppfattning är rätt och gäller? Har jag frågat? Vad säger att min sanning är den enda sanningen? 

Sveket är min inre värld och sveket sker där.

Det handlar om mig även denna gång. Det handlar om mina tankar och känslor. Vad jag tänkt, funderat på, bestämt, styrt som skapar mig bilder. Troligen eller aldrig stämmer jag av med den det gäller om det jag tänkt och känt stämmer överens med den som det gäller. 

Hur vet jag att min bild är sann? Vem sviker vem? Den som jag styrt in i ett fack  för att passa in i min bild eller det svek som sker av mig själv fyllt av en massa åsikter om någon annan? 

Jag har en massa åsikter om andras beteende och handlingar som skapar känslolägen i mig. Jag skapar det som sedan sviker mig. 

Ingen kan svika mig om jag inte lagt en värdering på den person som sviker mig. Värderingen är enbart min egen. 

Jag behöver alltid se, inte enbart den andras del utan även i varje andetag se min del i varför det blev som det blev. Jag kan aldrig frånsvära mig mitt ansvar. Stor eller liten. 

Jag vill visa respekt men jag vill aldrig ha åsikter om vad andra gör. Jag vill vara ödmjuk men inte förvänta mig något till baka. 

Svek handlar om tillit och den är det bara jag som kan dela ut. Min bedömning, min uppfattning. Mitt beslut. 

Hur är det för dig, har du känt dig sviken? Har du själv granskat vilken del du hade i det som hände? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948