Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 8 juli 2013

Min skugga

Jag är mitt jag men jag är också min skugga. Skuggan följer mig över allt. Den bara finns där. Jag försöker fly från den och jag försöker att inte visa den för andra men den syns och jag kan inte komma undan.

Skuggan är den del av mig jag inte vill visa, min mörka sida. Mörk på det viset att den är mitt jag som jag ibland är hemlig med, mitt jag som jag skäms för eller känner skuld för. Skuggan är den som jag får mig att känna mig hemlig och att känna att jag måste dölja något.

Min skugga är vad jag känner, vad jag tycker och vad jag gör som jag inte riktigt accepterat. Inte accepterat att det är  en del av mig. 

Min skugga gör mig oärlig och gör så att jag inte är sann ens för mig själv. Den gör att jag bibehåller min skuld och min skam om mig själv. Den bidrar till att jag inte älskar just mig själv.

Skuggan får mig att vara skum och hemlig och gör att jag inte i varje stund är just mitt hela genuina jag utan någon annan. Jag förställer mig för att min omgivning ska tro att jag är någon annan istället för att vara den jag är. Bara rätt och slätt.

Har jag en skugga har jag inte accepterat mig själv. Skuggan gör mig rädd. Min skugga får mig att känna oro för vad andra ska tycka om mig och jag blir orolig för mitt rykte. Skuggan får mig att göra mig osäker men också andra osäkra. Min skugga gör mig spänd och får mig att tänka en massa tankar. Tankarna skapar mig nya känslor som väcker nya tankar. Jag kommer i obalans och känner mig irriterad.

För att komma ur allt detta behöver jag bara göra en enkel sak. Jag behöver belysa det som sker och det som jag är hemlig med och betraktar som min skugga. Jag behöver tala om vad jag känner, tänker och gör för andra. På detta sätt blir det inte en skugga längre och blir därmed en lättnad för mig. Jag behöver tala om mina rädslor för andra för att neutralisera och se vem jag egentligen är och vad jag egentligen är rädd för. Rädslan för att vara den jag egentligen är och acceptera det. Acceptera att just nu i denna stund är jag mitt jag som jag visar och min skugga som jag tidigare inte visat. Dela den med andra och belys den med ljus. Ingen skugga överlever det.

På detta sätt kommer jag i balans igen. 

Hur är det med din skugga? Behöver du belysa din skugga så du kommer i balans?

2 kommentarer:

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948