Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 19 januari 2014

Fri

Vad innebär ordet fri? Vad lägger jag i känslan att vara fri? 

Fri att göra vad jag vill. Fri att känna vad jag vill? Fri att tänka vad jag vill. Fri att uttrycka mina åsikter vilka de än är. Fri att ha den troslära jag vill. Fri att ha den sexuella läggning jag vill. Fri att ha den politiska åsikt jag vill. Fri att vara vad jag vill. 

Allt detta handlar om hur jag får tillåtelse av min omvärld att vara fri. 

Tänk om det är så att i min egen värld, världen i mig själv finns det andra hinder som kan begränsa min frihet. 

Fri från skuld. Fri från skam. Fri från vad andra tycker om mig. Fri från åsikter om andra. Fri från att jämföra. Fri från svartsjuka. Fri från avundsjuka. Fri från att bli sårad av andra. Fri från att såra andra. Fri från självömkan. Fri från harm. Fri från rädsla. 

Så hur blir jag fri? Hur gör jag för att inte begränsa mig? Hur gör jag för att hålla mig utanför mitt eller andras fängelse? 

Vad är ditt tips? Vilket råd skulle du ge mig? Ditt bästa råd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948