Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 12 januari 2014

Reaktion - aktion - reflektion

Vad jag känner är inte alltid det jag behöver göra. Världen är full av intryck från det lilla till det stora. Ibland tyvärr så att jag glömmer att se det lilla och väljer det stora eller så fastnar jag på det lilla och blir inte medveten om det stora. Det stora kan vara vetskapen om att jag är en del i alltet det lilla att just jag har betydelse. 

Ibland är det lätt att fastna i det lilla som sker på t.ex Facebook. Världen begränsas till det liv som sker där och jag glömmer bort att livet finns runt omkring mig även när livet känns tungt är det mitt liv. Det är det livet som är just mitt, allt som sker. 

Tillbaka till reaktion- aktion. 

Det är inte självklart att det som känns eller det som jag tänker i allt som sker i mig eller utanför mig behöver leda till att jag agerar. Det behöver inte leda till att jag agerar med känslor inåt eller utåt. Det behöver inte innebära att världen går under eller att jag behöver trycka ner mig själv eller någon annan. Det kanske t o m  är så att jag bara behöver lyssna in känna in men inte agera. 

I andra stunder, särskilt när det handlar om fara behöver jag agera direkt. Det är också en del av kroppens funktion att alstra energi för att kunna fly snabbt genom att producera adrenalin. 

Men i väldigt många situationer kanske det bara handlar om att reagera och fundera men inte agera, inte ens agera innåt mer än att reflektera. 

Så kanske är det så att reaktion bättre kan kombineras med reflektion. Vid fara givetvis aktion men att jag väljer noga ut vad som är egentlig fara och vad som inte är fara. Resten bör vara reflektion. 

Reflektion ger mig en chans att ta in vad som sker innan jag agerar. Reflektion gör att jag kanske inte väljer fly eller anfalla utan något helt annat. Reflektion gör att jag växer utan att anfalla. Reflektion ger mig chans att inte fly. 

Vilka sätt har du och hur påverkar det din vardag? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948