Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 24 januari 2014

Göra gott

I mitt eget läkande eller om du så vill, i mitt helande, göra mig hel ligger befrielsen. Att frigöra mig från allt som trycker mig i min historia. 

Utan befrielse innebär att jag lagrar och lagrar och lagrar inom mig och får aldrig ut det. Det blir då som en cancer och behöver komma ur min kropp. Så länge det är i min kropp växer det och skadar annat i mig. Det skadar hur jag mår. Det skadar vad jag vill tänka. Det skadar mina känslor. Det skadar mina beteenden. Precis som cancern kan göra, förgör det mig. 

Den slutliga befrielsen ligger i frigörelsen att göra gott. Acceptera det som hänt, se min del och göra gott den delen.

Under min livstid har jag bl.a. skadat andra och det som skadas behöver lagas. Utan reparation blir jag halv och svårt att använda. 

Reparationer ligger i att slutligen göra gott allt jag gjort fel. 

Göra gott innebär att erkänna min del och i mötet tala om det som hände och vad jag gjorde som var fel. 

Skulle jag skada någon annan med mitt läkande så låter jag bli annars behöver jag göra gott till alla. 

Den andra kan acceptera det eller inte, det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att jag tagit ansvar för min del och gjort gott. Det är min reparation. 

Hur gör du för att läka och reparera dig själv? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948