Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 15 januari 2014

Illusion - jag skapar min värld

Jag skapar min värld i mig och och hur jag uppfattar världen utanför mig. Jag skapar en illusion om hur jag vill att det ska vara. Positivt eller negativt det har ingen betydelse. Jag skapar det jag vill känna. Det betyder också att jag skapar en bild, inte den faktiska verkligheten och då finns det även risk att jag med den bilden blir besviken. Jag kategoriserar och jag systematiserar på ett sätt för att bli känslomässigt nöjd. Det betyder också att det finns risk att jag väljer bort verkligheten och det som jag inte vill se även fast det finns där.

Internet är ett bra sätt att skapa min egen skyddade känslovärld. Jag bygger en egen bild av den jag tror mig tala med som oftast senare blir en annan bild i verkligheten. Telefon samma sak. När jag går in i en relation ser jag mer det som är positivt och kanske rent av blundar för det negativa. Ska jag köpa ett hus eller en bil eller andra varor är det oftast på illusionen av vilken känsla den kan ge mig som får köpet att bli av. Det är också så all marknadsföring fungerar, det är min illusion av hur lycklig jag ska bli när jag får varan som får mig att köpa den. 

Av någon anledning så vill vi skapa oss en egen värld byggd på ett löfte om något i framtiden. Syftet igen att vi vill ha nått. Risken såklart att illusionen inte alls stämmer överens med verkligheten. 

Många gånger blir det bra om syftet är rätt och valet styrt av både känsla och tanke. Det kan visst få vara spontant men då är risken att det mer blir styrt av mina dolda känslor. Här och nu och styrd av känslan kan bli grunda fattiga beslut som sällan överlever. Men om jag i nuet räknar med att det finns risker så har jag resan tagit in det i mina förväntningar. 

Illusion är ok om jag förstår att det handlar om det men kan ha brister om jag saknar insikt om det. Valet är alltid mitt och även konsekvenserna. 

Kan du se att du i bland agerar på för mycket känsla eller för mycket tanke? Bär du ibland på allt för mycket illusioner? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948