Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 9 januari 2014

Mörker

Vad väljer jag att se? Sedan lång tid denna höst/ vinter har det varit mörkt. Inte ens snön har hjälpt mig på vägen till det ljusa. Så fort en lite ljusstrimma av sol letar sig ned på vår del av jorden gör jag allt för att få tillgång till den kraft den kan ge. Helt plötsligt när den visar sig kan jag kommentera det och känna mig glada. Jag blir upprymda och hela kroppen vill sträcka på sig för att visa hur jag gillar det som sker.

Solen och ljuset kan också ställa krav. Då vill jag ut och ta del av energin. Då vill jag definitivt inte sitta inne och kura. Tänk en varm dag med stor stark sol men du väljer att sitta inne, tända ljus och se på film. Vad väcker det för känslor i dig? Känns det tillåtet att inte ta del av solen då? Då är mörkret mer tillåtande. Mörker och regn ger oss mer rätt att stanna kvar inne och kura. Då välkomnar vi mörkret.

Varje situation har två sidor. Hur jag väljer att se på det som sker avgör hur jag har möjlighet att hantera det. Väljer jag att känna mig styrda av det som sker och låta mina känslorna påverkas av det yttre på ett negativt sätt eller har jag i varje stund ett val att förhålla mig till det som sker utanför mig och innifrån mig? 

Hur känner du inför mörkret och ljusets påverkan? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948