Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 10 januari 2014

Hur tar jag emot

När andra har en annan åsikt, är arg på mig, eller glad för den delen hur bär jag mig åt för att ta emot och fånga upp det den andra känner och tänker om mig eller om något? Hur gör jag mitt mottagande? Hur visar jag den andra att jag tagit emot den den personen sagt? Är jag beredd att lyssna innan jag säger mitt? Är jag egentligen intresserad att få reda på vad den andra tycker och hur den andra argumenterar i sak? Är jag beredd av tacksamhet att ta emot något en annan människa vill förmedla till mig och där en annan människa faktiskt väljer att säga något till mig? Denna människa väljer ju att ge mig tid för att berätta något för mig om mig eller i en sakfråga.

Är jag beredd att ta emot med öppna famnen eller går jag till försvar direkt när det är något negativt och slutar jag att lyssna? Om det är något positivt är jag då beredd att ta in det och acceptera att det är precis detta denna människa känner för mig just nu och tycker att jag är eller jag gör. 

Jag tror att emottagande är viktigt i alla lägen. Jag behöver först ta emot med ett öppet och villig sinne innan jag gör nått annat. När jag fått bekräftelse att den andra fått säga sitt avslutar jag med ett "-Tack".

Därefter kanske jag behöver fundera innan jag säger något.

För min del brukar jag när någon säger mig något, och i mina bästa dagar, säga att jag tackar för det du säger, jag ska fundera på det du sagt. På detta sätt så kan jag komma till sans och jag kan verkligen ta in vad den andra sagt. Jag kan väga det positiva och det negativa och jag kan smaka på det som kanske den andra har rätt i och det som jag kanske kan känna inte har med mig att göra. Att svara direkt kan ibland bli utan egen insikt oavsett om det är positivt eller negativt.

Hur gör du? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948