Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 24 mars 2013

Ha kontroll

Kontroll är mitt egos största och mest kraftfulla strategi! Koll på allt och alla för att kunna hantera egots alla andra strategier. Har jag koll kan jag förhålla mig till andra och parera så att jag får just det jag vill ha. Ha kontroll så jag kan försvara mig, projicera på andra och andras fel eller varandra, attackera när det behövs, inte vara beroende av någon och beredd att döma andra.

Att ha kontroll tar en massa energi från mig själv eftersom jag ägnar tid att kontrollera det som finns utanför mig själv. Jag tappat därmed kontakt med mina känslor och mitt känslosystem. Jag tappar min närvaro i nuet och lägger istället min energi på att jämföra min framtid med min historia. Ständigt på vakt för att ha kvar min position.

Allt detta är givetvis rädslostyrt. Jag kan i mitt liv se så tydligt när kontrollen tar över på grund av mina rädslor av skuld eller skam. Rädslor att bli ensam, bortvald osv. Det blir så tydligt hur jag tappar kontrollen med nuet.

När jag avlägsnar mig från mitt behov av kontroll är när jag utmanar mig själv, möter mina rädslor och utvecklas med mina insikter. När jag erkänner för mig själv och accepterar att jag duger med mina fel och brister.

Då återkommer jag i min närvaro och befinner mig här och nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948