Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 18 mars 2013

Mina steg till handling

Jag har nämnt det tidigare men tänkte ta upp denna fråga igen. Oerhört viktiga hinder som jag ofta behöver vara vaksam på och tydligt behöver jobba med.

Alla sanningar går igenom flera stadier innan jag slutligen kan bekräfta det och få en möjlighet att göra nått åt det.I dessa stadier finner vi också beteenden som intellektualisera, rationalisera, förtränga osv.

1. Förneka. Vid en "Ny" sanning är automatiskt vår första reaktion att jag förnekar det som sagts eller det som jag själv funnit. Det stämmer inte alls på mig. Det är inte så. Det handlar inte om mig. Jag har inte gjort det. Vad får dig att tro att jag skulle göra så? Vem tror du att jag är? Jag dricker bara lite till maten. Jag förstår inte vad du talar om.

Jag är inte direkt beredd att ta in det någon säger till mig. Antingen för att jag verkligen inte känner så eller tycker att det är så eller för att jag inte vill erkänna för någon annan att det är så. Kanske inte ens för mig själv. Jag förnekar och argumenterar emot och t.o.m. attackerar den som varit så vänlig att lägga ner tid på att tala om något för mig. Speglat mig.

2. Försvara. Ja jag har en del med det att göra. Det var jag som var där. Visst är det så, men. Men jag tycker inte det är så farligt. Det var inte jag utan... osv osv.

Jag kan inte acceptera det som sägs men förstår att jag har en del i det. Jag hittar försvar för varför jag ändå gjort det. Det finns en förklaring varför det är som det är och egentligen är ... osv osv.

3. Förklara. Jag är en mästare på att förklara. Jag kan hitta helt underbara förklaringar varför saker är som de är. Varför jag gjort som jag gjort. De omständigheter som egentligen styr att det blir som det blir. Jag håller mig ganska länge mellan försvara och förklara bara för att slippa agera och för att slippa ta tag i det som jag någonstans i mig inser och förstår är ett problem för mig. Jag är snabb på att hitta bra argument för varför jag inte ska ta tag i det idag.

4. Förstå. Tillslut måste jag bara ge upp. Jag får nog. Jag har fått tillräckliga argument för att det jag så länge hållit fast vid, förnekat, försvarat och förklarat. Jag börjar förstå att det som sagts mig eller som jag själv kommit på är helt rätt och att jag kan inte längre kan hålla på med mina argument. Något behöver göras för den sanning som nått mig går inte att undvika.

5. Förändra. När jag totalt gett upp finns det möjlighet för mig att göra nått åt min sanning eller mitt problem. Vill jag vara ett genuint jag så kommer jag inte undan. Antingen lever jag som jag gjort tidigare och då kommer ingen förändring att ske. Jag kommer att ha det som det alltid varit. Eller så kan jag välja en annan väg. Detta kräver en handling. Jag behöver göra nått. Antingen klarar jag det själv eller så behöver jag be om hjälp av någon som jag tror har den lösning jag behöver.

Utan insikt ingen förändring. Insikten kräver inte enbart ett intellektuellt förstående. Det behöver också förstås känslomässigt. Jag behöver känna att den känsla jag bär på är något jag inte vill ha och den känsla jag skulle kunna få är något jag vill ha.

För att förändra krävs en handling. Handlingen kräver en plan. Planen kräver ett mål. Kort eller långt men ett mål som gör att jag vet vad jag vill förändra till.

Handling Handling Handling. Utan detta kan vi smida vilka planer som helst. Inget förändras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948