Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 4 mars 2013

Vi får det vi vill ha

" Om du vill se hur dina tankar var i går,
titta på din kropp idag.
Om du vill se hur din kropp kommer att bli i morgon,
titta på dina tankar idag."

Med våra tankar kan vi påverka oss själva. Ändra pulsen och höja temperaturen t.ex.
Tanke och medvetande är för oss abstrakta ord. Tänk dig en tomt, den är ditt medvetande och de växter du väljer att odla på tomten blir då dina tankar. Tomten blir på det sätt du valt att plantera och hur du väljer att sköta det du planterar. Tillåter du ogräs att plantera sig själv, på din tomt utan att sedan ta bort dessa så blir också tomten därefter. Ogräset tar över till slut.

Vår syn på omgivningen påverkas av vad vi väljer att se. Vad vi tar in och det i sin tur påverkas av vad vi förväntar oss. Våra förväntningar i sin tur präglas av hur vi tolkar våra upplevelser av omvärlden. Detta sker mycket tidigt i vårt liv.

Jag ser det jag har fokus på just nu och jag ser det jag vill se. Känner jag mig glad och på gott humor ser jag människor omkring mig som strålar på samma sätt, känner jag mig låg ser jag dessa.

Vi litar till våra föräldrar och ser upp till dom. Har vi tidigt drabbats av föräldrar som själva saknar låg självkänsla är risken stor att även vi som barn drabbas av låg självkänsla. Är våra föräldrar kritiska mot sig själva blir de kritiska mot oss. I livet finner vi sedan andra som fortsätter att bekräfta oss, att vi inte är nått värda och att vi inte kan något. Vi i vår tur uppfostrar våra barn utifrån ett kritiskt synsätt för att vi själva har låg självkänsla. Det går i arv.

Vi matar oss med skräpmat och vi matar oss med skräptankar. Allt detta präglar oss.

Våra erfarenheter styr hur vi planerar idag och i morgon. Så länge vi är omedvetna om att det är på detta sättet har vi svårt att skilja på dåtid, nutid och framtid.

Ska vi förändra oss själva behöver vi börja med att förändra våra tankar. Våra tankar i vårt medvetande styr vår känsla. Visst det är möjligt att tillfälligt ändra en känsla bara genom att handla. När vi går till gymmet och tränar frigörs endorfiner som förändrar vår känsla och uppfattning om oss själva. Det ligger på ytan så länge vi inte ändrat vår egen uppfattning och våra tankar om oss själva.

Det vi ägnar oss åt ger kraft. Ägnar vi vår tid åt negativt tänkande och problem skapar vi problem. Vi behöver fundera på var vi skall lägga vår energi på. Ja ni vet, är glaset halvfullt eller är glaset halvtomt. Hur uppfattar jag det som finns runt mig.

Så gör ditt val idag. Vad vill du tänka och lägga din energi på. Det som varit, för att bekräfta att det ska vara på det sättet eller på det du vill. Valet är ditt och det går. Välj din tanke för dagen och du ska se att den följer med dig hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948