Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 28 augusti 2013

Bli fri- rätta till fel

Nu vet jag att det var jag och jag förstår att jag också skadat andra på olika sätt. Detta har jag burit på medvetet och omedvetet vilket också starkt påverkat mitt liv. Det har hindrat mig att leva i nuet.

Jag har gjort ett antal själviska handlingar som andra drabbats av på olika sätt. Det är tufft att slutligen inse vad jag gjort andra. Någon stans i mitt inre har jag fattat det men slagit undan varje känsla som gått åt det hållet. Slagit undan och dövat och gått vidare. Jag har inte velat se. Jag hade nog med hur jag själv mådde, skulle jag nu känna skuld för vad jag gjort andra med. Bort!

Men det ligger där och det plågar mig i form av skuld och skam. Det ligger där naket och poppar upp när jag mist anar det. Jag vill att det bara ska försvinna.

Det blir som en cancer som växer inom mig som bara är där och skapar mitt jag. Jag kommer inte undan och jag fattar inte vilken behandling som krävs.

Vi gör själviska saker i livet. Det är en del av vår överlevnadsstrategi. Utan det hade vi kanske inte överlevt. Egot har sin plats. Men när egot får för stor plats så skadar den oss på sikt.

När jag blir för självcentrerad kommer jag att skada andra på olika sätt genom mina själviska handlingar.

För att bli fri dessa handlingar och de människor jag slutligen insett att jag skadat behöver jag gottgöra. Jag behöver be om ursäkt för det jag gjort. Jag behöver vara ärlig och erkänna det jag gjort för den andra och be om ursäkt. Gottgörelsen. Först då blir jag fri från det som hänt.

Gottgörelsen är en handling för någon annan men också för mig själv för att jag ska läka.

Om min ärlighet och sanning skadar mer än det skulle hjälpa den andra ska jag inte gottgöra den andra. Då begår jag åter igen en självisk handling som skadar någon annan. Om det är på detta viset behöver jag hitta andra former för att be om ursäkt och gottgöra den andra. Hitta en ersättare.Det kan handla om att ha en person som ersätter den andra och att jag till den erkänner vad jag gjort och ber om ursäkt till den..

Har du människor omkring dig som du behöver erkänna inför och be om ursäkt? Om du inte gjort det än, vad hindrar dig? Vad skulle det innebära om du gjorde det, kanske redan idag. Kan du känna den befrielse det skulle kunna ge dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948