Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 1 augusti 2013

Min del

Jag har alltid del i allt som händer mig. Jag var där. Jag gjorde mina val. Mina 50  % av en relation står det mitt namn på. Jag kommer inte undan. 

Mitt val att tillåta, inte säga nej, självömka, släpa på min historia, vara ett offer, förringa vad jag vill, fel syfte och t. ex. inte lyssna på vad jag känner. Jag gjorde eller gör mina val och jag får ta konsekvenserna av det. Jag kommer inte undan, hur fel den andre än gjorde så kommer jag inte undan. Jag var där. 

När jag ägnar mer energi att förtala och tala om alla andras fel mer än mina egna är jag fel ute. Då tappar jag mitt eget fokus. Då uteslutet jag att relation/ kommunikation handlar om minst två. 

Tar jag på mig allt blir det tokigt med. Då skapar jag offer igen men lägger skulden på mig. Fel fokus igen eftersom mitt syfte då är att visa en verklighet som inte heller den kan existera. I kommunikation finns där alltid en part med sina tankar och känslor, med sin val och handlingar. 

Jag var där och jag tar mig därifrån med nya erfarenheter, jag var där. 

Bra frågor att ställa till mig själv är:
- varför ?
- vad är min vinst?
- vad är det i mig som gjorde att just jag gjorde de valen?
- hade jag rätt syfte? Vilket i så fall? 

Hur är det med dina val? Ser du tydligt allt som sker dig att du var där? Kan du se din del i det som sker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948