Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 21 augusti 2013

Vem är jag

Vem är jag och hur väljer jag att definiera mig. Vad är det första jag tänker på när jag tänker på mig och ska beskriva mig? Tanken om mig skapar min känsla i mig om vem jag är. 

I min första halvlek var min definition ett jag med hemligheter, ett jag som kontrollerad, ett jag som var otrogen, ett jag som ständigt sökte bekräftelse, ett jag som skapade konflikter och ett jag som kämpade för att få olika relationer. 
Jag var en person i olika typer av stress och lögn. Så såg jag mig vilket också blev jag och mina handlingar. 

I min andra halvlek ville jag förändra mitt liv vilket också krävde att jag såg mig själv på ett annat sätt. Min definition av mig själv behövde få en ny design.

Jag är en person som är... Osv. Hela min kropp behövde både tänka och känna in att jag ändrats och att jag var något annat än det som var förut. Jag definierade mig med andra värdeord vilket också underlättade mitt förändringsarbete. 

Under min process att förändras var det oerhört viktigt att acceptera att jag hade en massa egenskaper som skapat det liv jag då hade. Acceptera att jag t ex var en lögnare. Jag behövde då känna och erkänna för mig själv att det enbart varit jag som skapat mitt liv genom mitt sätt att vara. När jag kunde placera mig själv på kartan blev det sedan enklare för mig att kunna ta mig där i från. 

Nu när jag är på en ny plats på min karta i mitt liv krävs också en ny definition omkring vem jag är och var på kartan jag befinner mig. Detta bli då mitt nya jag som jag behöver tydliggöra för mig själv. Tydliggöra i min tanke och min känsla. 

Vem jag upplever att jag är blir mitt jag. Den känslan behöver ständigt uppdateras när jag befinner mig i förändring.

Hur definierar du dig och kan du själv se att du ibland behöver förändra din egen uppfattning om dig själv ? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948