Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 25 november 2013

Automatik

När något hände fick jag tidigare olika typer av automatiska tankar. Jag hade mina automatiska tankar utan att jag då visste det. Jag tog på mig skulden. Det var säkert mitt fel för så hade jag lärt mig. Samtidigt erkände jag inget det hade jag också lärt mig. Automatiskt tänkte jag på detta sätt. 

Andra automatiska tankar kan vara allt eller inget, skuld, en enda droppe bläck (något litet jag gjort svärtar ner hela mig), förstorar saker, förminskar saker, felaktiga slutsatser (1.Tankeläsning 2.Spådom), generaliserar, "borde ha gjort", skyller allt på andra osv. de automatiska tankarna sätter igång hos oss utan förvarning. Vi har tidigt lärt oss strategin och vi kopplar direkt på den igen. 

Varför gör vi på detta sätt om det är fel eller tokigt för oss själva? Jo för att en gång i tiden var det ett val vi gjorde som byggde på rädsla. Valet var kanske rätt då men oftast inte alls rätt idag i en medveten kropp.

Mina automatiska tankar behöver raderas genom att först acceptera att jag har ett antal sådana. Därefter inte skuldbelägga mig för att jag haft dessa. De automatiska tankarna behöver jag lära mig att se när de sätter igång och lära mig att istället tänka motsatsen. 

Ungefär så här: 

1. Något har gått fel, det är en obehaglig stämning i ett rum jag kommer in i. Min automatiska tanke: -Vad har jag gjort för fel nu (skuld)? ... Här får jag istället lära mig tänka: - Är det något som jag kan ha gjort?  Är svaret nej, släpp det. Om svaret är ja, våga ta upp det och klargör. När det är klart, gå vidare. 
2. Jag misslyckades i en föredragning, (enligt mitt sätt att se på det). Inget blev bra. Min automatiska tanke: - Jag är dålig. Jag får tänka istället:- DET gick kanske dåligt men jag är inte dålig. Kan jag göra annorlunda nästa gång.

Hur ser dina automatiska tankar ut? Har du lärt dig att se dessa? Identifiera dina tankar och se om du kan tänka på ett annat sätt. Ta gärna hjälp av någon annan för att vända en negativ tanke till  en mer adekvat tanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948