Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 11 november 2013

Relation- säga ja

Säga ja öppnar möjligheter när jag oftast säger nej. Nej skyddar. Nej ger mig inte möjligheten att uppleva nytt, prova annat, möta mina rädslor utan skyddar mig. Jag skyddat mig mot allt som kan vara en fara, allt som kan få mig ur balans, utpekad eller att jag kommer i centrum. Nej garderar. 

Säga ja gör mig utsatt och får mig att komma i en situation jag inte är beredd inför eftersom jag tror mig inte ha en strategi för det. Säga nej får mig att göra det jag har kontroll över istället för att kliva in i det okända. 

Försiktighet är en slag instinkt. Se på djuren de är försiktiga och avvaktar. De agerar nej men med den skillnaden att de samtidigt är nyfikna för det kan ja vara något man kan äta. 

Barn är på samma sätt generellt nyfikna och vågar säga ja om de inte blivit skrämda eller fått erfarenheter som får barnen att säga nej. 

Ja kan vara ett sätt att pröva något annat och därmed uppleva något annat. Detta vet barnen och detta vet djuren. 

När jag blivit skrämd, rädd och fått dåliga erfarenheter blir svaret nej. Jag begränsar mig. Begränsningen innebär en inskränkning i mitt liv. Jag kan ha förklaringsmodeller om att jag inte är intresserad, inte har lust eller vill men i botten ligger en historisk rädsla. 

För att minska på mina begränsningar kan ett ja öppna nya vägar och nya erfarenheter som kan byta ut mina gamla. 

Våga säg ja till allt och se vad som händer. 

Vågar du säga ja eller innebär dina nej en begränsning? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948