Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 2 november 2013

Relation - Lyssna

För att få en framgångsrik relation med någon behöver jag vara genuint nyfiken på den person jag vill ha en relation med. Jag behöver relatera till det som finns hos den personen. Tankar, upplevelser, händelser, känslor osv. Relatera genom att genuint vara nyfiken på allt som gäller denna person som personen också känner sig komfortabel med. 

Ställa frågor men framför allt LYSSNA! Utan att lyssna kommer jag ingen vart i att skapa relation. Genom att lyssna lär jag mig av den andra och fokuset är hos den andre inte runt min egen person. 

Jag vill inte påstå att jag alltid varit en bra lyssnare, tvärt om och det har också lett till att jag tappat relationer och haft svårt att få nya. Jag har varit för ointressant efter som mitt fokus istället varit på min egen person istället för på den andra. Däremot när jag velat ha något har mitt fokus varit på den andre men då med helt fel syfte, att få istället för att ge. 

Det finns tillfällen den andra berättar något men jag snabbt flikat in med att jag också varit med om något liknande som jag gärna vill berätta om som varit minst lika spännande som den berättelse jag nyss hört. Hur bra har jag då varit att lyssna på den andra och vågat sätta den andra i centrum? 

Lyssna skapar utrymme för den andra att våga visa sin person och sitt jag utan att behöva hävda plats och överträffa. Kampen blir att våga ge mer än kampen att vara värst. 

När jag lyssnar vågar jag också tillåta tomrummet, tystnaden. Ibland är tystnaden viktigare än det sagda ordet. På samma sätt som frågan ibland kan vara viktigare än det faktiska svaret. 

Hur någonsin ska jag kunna förstå den andra om inte den andra får möjlighet att visa sitt jag. 

All vi människor vill bli lyssnade på men få vill lyssna. 

Framgången är därför given.

Vågar du lyssna och vänta in eller blir det lätt så att du hävdar plats och gärna hellre berättar om ditt? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948