Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 22 november 2013

Mina gropar

Jag kliver ner i mina gropar. Från början trodde jag att det var andra som grävde de gropar jag ramlade ner i i livet. Jag var övertygad att det var så. Stora gropar, små gropar, vida gropar smala gropar. Alla gropar jag ramlade ner i hade någon annan grävt. Ibland tog jag på mig skulden och trodde att jag bidragit till att de gropar andra ramlade ner i var gropar jag hade grävt. Groparna min mamma ramlade ner i bland annat. 

När jag arbetat med mig själv och fått insikter har jag börjat förstå och vet idag att de gropar jag ramlar ner i eller har ramlat ner i är gropar jag själv gräver eller har grävt. Ingen annan har grävt mina gropar. Jag har heller inte grävt någon annans grop. 

Mina insikter lär mig att se vilka gropar jag grävt åt mig och vilka gropar andra gräver åt sig. Jag lär mig att se hur jag kommer upp ur groparna igen och jag lär mig att se när jag ramlar ner i samma gropar igen. Ibland ramlar jag ner i nya gropar men lär mig hur jag snabbt kan komma upp ur de nya groparna.

Groparna finns där för de är en del av mig och en del av min historia. De nya som jag gräver har också de en grund i min historia och det som är jag. 

Livet har gropar, det är en del av livet. Jag tillåter mig att se dessa. Ibland kan jag hoppa över dessa eller gå vid sidan om. Ibland ramlar jag pladask ned i dessa och det är ok. Jag är inte mer än en människa, vem som helst kan ju snubbla.

Jag vet idag hur jag tar mig upp ur en ny grop och ur en gammal. Det har jag lärt i livet. En del gropar har jag fyllt igen så de finns inte mer men några andra finns där hela tiden. De påminner mig om vem jag är och att jag är mänsklig. De får mig att minnas hur kallt och ruskigt det var där nere. De får mig att vara ödmjuk till de gropar andra har.

Har du gropar i ditt liv som du ramlat ner i? Har du gropar du hittat upp ur? Finnas det gropar du fortfarande inte vet hur du ska ta dig upp ur? Ta reda på vilka gropar du har i ditt liv och hur de påverkar dig. Ibland klarar vi av att komma upp själv, ibland behöver vi hjälp med att komma upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948