Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 17 november 2013

Flickans lilla jacka

Jag sitter och ser på en liten flicka som lagt sin jacka på golvet. Hon ville bara inte lägga den på stolen som hennes mamma sagt henne att göra. Lilla tjejen är en bestämd tjej verkar det som. Nu ligger jackan på marken strategiskt så alla som går förbi för att handla måste kliva över jackan. Mamma är själv och handlar fika till barnen. Själv sitter jag och väntar på vad som ska hända. Par efter par, person efter person som ska ställa sig i kö för att handla måste stiga över jackan. Ingen tar upp den utan låter den ligga kvar. Intressant. Till slut kommer det en ung tjej och plockar upp jackan och lägger den på den stol den troligen tillhör. 

Är det så här vi är. Vi kliver över det som finns runt omkring oss. Vi är fokuserade på det egna och har svårt att se de andra som kanske behöver hjälp. Vi ger det inte en notis utan just bara kliver över och låter det passera. Det bli för jobbigt att kröka en rygg och tjäna någon annan för en liten stund. 

Just nu pågår det många kriser i världen. Senast thyphonen i centrala delarna av filipinerna. Det berör mig starkt och jag ser att det finns delar av landet som drabbats som inte får den hjälp de behöver för de bor långt bort från centralorterna där hjälp lämnas. 

Min upplevelse är just denna gång att vårt engagemang för de drabbade är lågt jämfört med Haiti och tsonamin tex. Enligt Unicef är tex 10 000 barn allvarligt drabbade. Upp mot 5000 döda vad man vet just nu men antalet stiger. 800 dog i Estoniaolyckan 5000 dog i 9/11 initialt. Fundera på hur just du värderar och väljer ditt engagemang. 

Är det så att vi inte orkar, inte vill eller bara är avtrubbade och inte klarar av att ta in det som händer känslomässigt och därmed minskas vårt engagemang. Vi behöver någon att relatera till för att vi ska våga reagera och engagera oss. Är vi  avtrubbade av verkligheten som strömmar in i våra vardagsrum varje dag varje kväll. 

Jag tror att ge alltid kommer att vara det störst både till mig själv och andra. Att våga tjäna. 

Min fundering blir vad kan jag göra för att vara närvarande i det som händer omkring mig och tjäna när det behövs?

Vad kan du göra för att du ska vara närvarande och tjäna när det behövs? 

Tjäna är en gåva i sig! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948