Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 2 december 2013

Automatiska tankar

Varje dag har jag automatiska tankar. Tankarna styr in mig på ett spår, en lösning och ett resultat. Tankarna styr mig till en känsla i mig. De automatiska tankarna påverkar min dag och mitt resultat. Jag kommer inte att lyckas, jag är inte så intelligent, jag är ingen, jag kommer inte att nå mitt mål, jag hittar inte, jag är rädd, jag är ensam, jag är ingen, jag är arg, jag är ett offer, jag är en förövare, jag är en man, jag är en kvinna, jag misslyckas, jag hör alltid av mig till andra, jag får en ensam jul, jag har inte råd, jag är fattig, jag har inget, jag är beroende, jag är alkoholist, jag är narkoman, jag är en slagskämpe, jag är sexberoende, jag är sjuk, jag gör alltid fel, jag är .... osv.

Mina automatiska tankar styr min minut, min timme, min dag, mitt dygn ja hela mitt liv. Allt som jag gör, är och känner styrs av de automatiska tankar jag valt att mata mig med. 

Mina automatiska tankar kan även vara att jag kan, inget är omöjligt, jag kommer att lyckas, jag är glad, jag är tacksam, jag är fin, jag är snygg, jag är klok, jag är man, jag är kvinna, jag är med i en gemenskap, jag är rik, jag har allt, jag kan nå mina mål, jag tror på mig själv, jag är glad, jag är hjälpsam, jag har möjligheter, jag kan påverka mina känslor, jag är inte sjuk, jag kan lära mig, jag hittar, jag klarar allt, jag får göra fel, jag lyckas osv.

Vilka automatiska tankar jag väljer är mitt val. Jag kanske lärt mig att välja de negativa men det är fortfarande mitt val. Jag kanske lyssnat för mycket på andra, inte minst i under min uppväxt men det är fortfarande mitt val om jag ska välja dessa tankar eller andra. Vilka automatiska tankar jag vill ha väljer jag själv och det formar både mig och mitt resultat.

Om det inte räcker med att välja det jag vill välja utan hela tiden faller tillbaka till det jag inte vill tänka behöver jag möta mig själv och hitta svaret på frågan varför. Ibland klarar jag det själv, ibland behöver jag be om hjälp.

Vilka val gör du? Vilken automatik är starkast? Hur gjorde du för att skapa en ny automatik i dina tankar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948