Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 31 december 2013

2013- mitt år

Varje år är mitt år. I början och i slutet. Varje år är det år som jag har möjlighet att fylla det med precis vad som helst. Även detta år. 

När 2013 startade satte jag planer för hur jag ville att året skulle bli. Jag satte mig ner och kände in vad jag ville göra, vad jag ville känna och vad jag önskade skulle ske. 

Vad som hände och vad som fyllde detta år tillhör 2013. Jag kan inte längre påverka det. Det blev mitt år. 

Jag har gjort saker som jag verkligen är tacksam för och jag har gjort saker som jag märker varit tokiga. 

Jag har haft tankar som jag är glad jag släppt in i mig men jag har också haft tankar som tillhört mitt förflutna som jag under året inte riktigt lyckats att frigöra mig från. 

Jag har haft många fler känslor i år än någonsin. Jag märker hur alla mina känslor mer och mer tillåts finnas och jag blir bättre på det varje dag. Jag har känt mig jätteglad. Jag har blivit arg och irriterad. Jag har känt ledsamheten i mig och vågat visa min sorg och saknad. 

Det finns saker som jag planerat skulle ske och som blev som jag tänkt mig. Det finns saker som jag verkligen inte ville skulle hända men som hände än då. 

En del situationer har verkligen varit en prövning och en utmaning för mig. I stunder har jag lyckats det provet. I stunder misslyckats totalt. Även mina misslyckanden har varit lyckanden för jag har lärt mig att jag är mänsklig och att jag fortfarande har mycket att lära. En klok vän sa till mig att det finns aldrig några misslyckanden bara lösningar som inte fungerar. 

Mitt år har varit en dag i taget. Jag gjorde så gott jag kunde med den kapacitet jag har. Ibland över förväntan. Ibland med en känsla att jag kunde gjort bättre. Men av någon anledning gjorde jag inte det. Vad jag vet är att det hjälper inte att döma. Det hjälper bara att försöka igen och att ta nya tag. 

Jag växer och jag ser hur barnet i mig växer för varje dag, det barn som jag hållit gömt allt för länge. 

Jag har varit slö, slapp, oengagerad, slarvig, sagt dumma saker och varit på en massa andra sätt. Jag erkänner det men av någon anledning blev det så. Jag tror att för det mesta är det enbart jag själv som känt att det var så. 

Jag har också varit hjälpsam, glad, varm, hjärtlig, närvarande, inlyssnande och mottagande. Det gör mig glad. 

Det nya året som kommer ska jag sätta mål igen. Jag ska tala om för mig själv vad jag vill ska hända, vad jag vill känna och hur jag ser på det kommande året. 

Det finns en mening med att göra bokslut och spå i stjärnorna. Jag blir tydlig för mig själv vad som hänt och vad jag vill. Jag vet att det jag önskar får jag om jag verkligen vill. Jag kan inte förklara det men oftast när jag tittar tillbaka blir det ett resultat. Det jag känslomässigt önskar tar plats. Tyvärr även det negativa. 

Så även detta år var mitt år. Jag är tacksam för det som varit. Nu stänger jag året och tackar för allt som hände och allt jag fick uppleva tillsammans med mig själv och andra. 

Brukar du göra bokslut och sätta mål för kommande år? Hur var ditt år? Vad fick du uppleva och vad fick du lära? Hur vill du att kommande år ska bli? Sätt dig ned kommande dagarna och gör ditt bokslut och bestäm hur du vill att kommande år ska bli. Skapa dig en ny tradition.

Gott Nytt År.  / Johan 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948