Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 5 december 2013

Uppföljning- vad gjorde jag

Jag säger en massa. Jag känner. Jag tänker och jag uppmärksammar. Ibland stenkoll, ibland inte koll alls. Jag handlar alltid men inte alltid utifrån vad jag trott mig känna eller vad jag tänkt. Jag skjuter på det jag tror mig vilja. 

Igår skrev jag om att göra det jag vill göra nu, istället för att skjuta på det framför mig. Ord som inte har någon betydelse om jag inte också handlar i den riktning jag sagt jag ska handla. Jag tänkte på två personer jag ville ringa igår. Ringde jag? Nej! Jag sköt på det. Hur gjorde du med det du ville? 

Inget har något värde om jag inte fyller det med något.

Idag ringer jag.

Ibland vill jag så mycket men kommer inte till handling. Jag bekräftar istället min brist på handlande och brist på kärlek till just mig själv. Resultatet blir en annan känsla än den känsla jag troligen fått om jag bara handlat. 

Handlingen skapar känslor. Positiva ärliga handlingar skapar positiva ärliga känslor. Negativa handlingar, vilket en "intehandling" också är, skapar negativa känslor och bevarar mina gammal negativa känslor. 

Rör jag mig inte framåt kommer jag inte framåt om jag vill framåt. Det är själva rörelsen som är viktig inte hur stor och innehållsrik den är som avgör resultatet i mig. Vill jag inte förändra, låt bli men då ska jag inte förvänta annat resultat än just ingenting.

Beklaga en känsla av ensamhet är inget värt om jag inte också väljer en väg därifrån. Beklagande kan i sig vara en tillfredsställelse som fyller en funktion vilket då givetvis också är en aktiv handling.

Vad gjorde du igår? Blev det en förändring? Tog du tag i något viktigt? Rörde du dig framåt eller var det ett tillstånd av samma som dagen innan? 

Idag är i dag, i morgon kan det vara försent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948