Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 4 maj 2016

Acceptera och sätt ord på känslan

Känslor skapar vi över allt i alla situationer. Vi kan känna glädje, ilska, ledsamhet, trött, undergiven, övergiven, rastlös, irriterad, kärleksfull, rädd, nyfiken, uppjagad, deprimerad, kontrollerande, utsatt, övervakad, kränkt, euforisk, upphetsad, förälskad ja en mängd känslor som vi låter oss bli styrda av. Vissa släpper känslorna fritt totalt och andra gör allt för att inte visa vad som händer inne i sig. Vi  har våra känslor och vi blir våra känslor eller så accepterar vi det inte alls. 

Känslor vad är det? Känslor är kroppslig upplevelse av en tanke eller en kroppslig upplevelse som kan bli en tanke. Känslor är som minnen som lagras i vår kropp från vår historia eller som alstras av något kopplat till de som händer. Känslor är ett snabbt sätt att reagera vid fara när tanken inte riktigt hänger med. 

Vi lagrar våra känslor och låter våra känslor gamla eller nya få oss att agera. Vi blir omkörda av en bil på ett obehagligt sätt. Den första känslan är ilska men grundkänslan är rädd. Vi agerar och blir irriterade och vi låter känslan vara kvar i vår kropp långt efter det som hänt. Vi gör konstiga saker och vi försöker kontrollera oss ur situationen. Känslor som dessa kan sitta kvar i vår kropp långt efter händelsen som orsakade den och även snabbt kopplas på om liknande händelser sker igen. Vi är beredda för vi har fått erfarenhet. En händelse har börjat att lagras i vårt själ eller var bara en händelse i raden av fler händelser där vi lärt oss att snabbt reagera. 

Förr var dessa erfarenheter livsavgörande för överlevnaden. De som fick erfarenheter och överlevde var de som lyckades. Man kan se fåglar i flykt vilka som är äldre och har erfarenhet och vilka som saknar denna erfarenhet. 

Idag blir ibland våra erfarenheter mer till besvär ibland för det med sig något bra. Att bli irriterad över en bilkö är ett exempel på detta men du kan säkert själv räkna upp en mängd egna erfarenheter som tar din energi i onödan. 

När jag väljer att sätta ord på mina känslor och acceptera min känsla genom att reflektera över vilken grundkänsla jag har brukar ofta känslorna svalna och sansa sig.

Jag har min ilska och mitt kontrollerande som hemsöker mig ibland, gamla känslor som jag matat i mig och som nästan ibland på automatik visar sig. Genom att vara uppmärksam på mina känslor hittar jag andra sätt att hantera mina känslor än att agera ut på eller avleda.

Vad bär du på för gamla känslor som hemsöker dig och som du tror du inte kan förändra?

Idag är en dag jag accepterar mina känslor och söker min grundkänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948