Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 20 maj 2016

Baktala

Vad betyder ordet baktala egentligen? Baktala, att tala bakom ryggen på någon annan att säga saker om någon annan som den andra jag talar om inte ska höra eller få veta om. 

Om man vänder på det och tänker skulle jag vilja att andra talar något om mig som det inte är meningen att jag själv ska få höra. För min del är det ok att det sker för jag vet att det kan ske men givetvis känns det inte bra men jag kan inte göra något åt det. Förmodligen är det då sådant jag kan tänkas ha gjort eller något annat som kan uppfattas som negativt som ogillas av någon annan. 

Jag höll på att baktal någon för en tid sedan. Jag var så nära. Jag kände att situationen jag kom i fick mig att hamna i ett hörn, baktalandet och en pakt skulle bli lite av en räddning. Jag är glad idag att jag besinnade mig och tog till mig de tankar jag hade och reflekterade över situationen. Ur detta hittade jag ett sätt att hantera de känslor jag hade och även fundera över hur jag kan genom samarbete hitta lösningar som kan bli bra för alla utan att jag försöker dra ned byxorna på någon annan för att rädda mig själv. 

Baktala handlar om mina egna rädslor och vetskapen om mina egna eventuella svagheter där jag på ett oärligt sätt vill rädda mig istället för att acceptera att jag är som jag är och andra är som de är. Vi är alla goda och onda på samma gång där kärleken ibland gömmer sig i våra egna rädslor. 

Att göra någon annan illa och att samtidigt baktala, vilket är ett sorts lögnaktigt beteende för bara mig själv i fel riktning. Jag skadar någon annan och jag skadar mig själv. Bara vetskapen att jag bär på en hemlighet som när som helst kan brisera genom någon annan som fått ta del av baktalandet skapar en osäker situation. Det är egentligen en typ av risktagande som när som helst kan bli avslöjat.

Brukar du någon gång baktala och snacka skit om andra både personer, myndigheter och liknande istället för att ta tag i frågan med den som berörs eller bara släppa det? Hur känns det efteråt att åtala utan möjlighet till en rättvis öppen dialog? 

Idag är en dag jag är uppmärksam på de rädslor som kan få mig att skada andra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948