Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 15 maj 2016

Lyssna utan att agera

... en underskattad förmåga.

Lyssna utan att agera och lyssna utan att föra fram din mening eller ens tänka hur du tolkar det som sägs eller vad din nästa replik ska vara. Först då kan du verkligen lyssna för att kunna förstå istället för att använda det du hör som en del av din egen strategi.

Lyssna är att så mycket vi kan neutralisera våra egna åsikter, tankar och förutfattade  meningar för att ta in någon annans verklighet och berättelse. Om jag inte fullt ut kan lyssna hur ska jag då någonsin kunna förstå en annan människas egna val och tankar om jag samtidigt lägger in mina egna värderingar i mitt lyssnande. 

Först när vi lyssnar och verkligen försöker att förstår har vi möjlighet att själv bidra till något, nå konsensus eller lägga ner våra vapen för att nå samförstånd. 

I dialog med andra ligger det alltid en kamp som handlar om att sätta oss själv om inte främst så tillräckligt långt fram att vi ändå fått tillräckligt mycket att bestämma eller att ha åsikt om. Vi vill alltid få vår del. 

Egot är en dålig lyssnare. Kärleken är beredd att lyssna och ta in allt. Tänk på dig själv i en förälskelse hur du verkligen okritiskt lyssnar, ja nästan förblindat. I dessa situationer har vi förmågan att koppla bort den delen av egot. 

I den terapeutiska rollen är detta med lyssnandet avgörande både för terapeuten som för den som söker hjälp. Det är i dessa situationer det finns en chans för båda att båda göra ett bra jobb. Terapeuten genom att koppla bort sitt ego för att vara så neutral som det någonsin är möjligt och hela tiden se till att den hjälpsökandes egna lösningarna, utifrån situation blir de som växer fram, inte terapeutens. För den hjälpsökandes att lägga ner sitt försvar och sina gamla lösningar för att så mycket som möjligt våga tänka och göra på ett nytt sätt. 

I det tillitsfulla lyssnandet sker allt detta oavsett i vilken situation vi kommunicerar med andra. 

Jag behöver varje dag tänka på just detta, först då är jag beredd att bidra till nya lösningar och ett nytt sätt att tänka som kan ta både mig och ge möjlighet till andra att ta sig till en högre nivå.  

Hur bra är du på att lyssna fritt från ditt ego? 

Idag är en dag jag är öppen för allt genom att lyssna utan att lägga mig i, varken i tanke eller handling men ändå låta mig beröras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948