Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 9 maj 2016

Jag fyller den positiva boxen

Varje dag är det viktigt för mig att hitta och känna in det jag är tacksam för. Ibland är detta enklare ibland mycket svårt. Men ändå, varje dag finns det något ofta flera saker. Att jag finns är fundamentalt och egentligen räcker det men ibland behöver jag fylla på med sådant jag har svårare att se. Särskilt i stunder när upplevelsen av motgångarna är fler. 

Men ändå så finns det varje dag saker att vara tacksam för även fast det ibland kan vara svårt att se. Tacksam för att solen lyser eller att den är bakom ett moln. Tacksam för att jag kan äta varje dag eller varför inte för att gott te. Tacksam för mina barn för att de är precis så som de är. Tacksam för att mina föräldrar var de de var annars hade jag inte varit den jag är även fast jag i stunder haft andra åsikter. Tacksam för att jag kan reflektera och allt annars som jag annars tar för givet. 

Skulle vi alla känna tacksamhet istället för girighet och hat skulle vår värld se annorlunda ut. Tacksamhet är en glädje att känna för den löser upp dess motsats. 

Igår hade jag ett både viktigt, ärligt och öppet samtal med en av mina söner. Detta är tacksamhetens tacksamhet. Att få ha närhet till en så fin kille och få chans att mötas.

Vilka bottnar vi än är nere i eller toppar för den delen så finns det alltid saker att vara tacksam för. Det finns alltid något som har förmågan att visa det där lilla extra och tala om för oss att just idag är det det här du har att glädjas åt. Just idag är just det här stora eller det här lilla som visar att det finns något att fylla på i den positiva boxen som ska fyllas med kärlek. Vi vet alla att vi som oftast inte har några svårigheter att fylla den andra boxen men i just denna box avsedd för bland annat tacksamhet ska enbart saker som är positiva, kärleksfulla, bejakande, hjälpsamma och tillåtande läggas i. Varje dag finns det sådana saker, glöm inte bort det även fast vi i stunder nästan inte kan se det.

Hur ser dina boxar ut? Fyller du på den positiva boxen varje dag eller är du mer benägen att fylla på i den negativa boxen?

Idag är en dag jag fyller på extra i min positiva box. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948