Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 6 maj 2016

Våra evinnerliga ursäkter

Våra ursäkter är ett av våra sätt att smita undan. Vi har en massa idéer om att det finns orsaker till det vi gör som en ursäkt att fortsätta. Ursäkterna blir ett tillåtande och att andra ska förstå varför vi gör som vi gör. Undermeningen är att jag har en anledning till att det är som det är så ha förståelse. 

Jag kan se själv hur irriterande det blir med alla mina egna ursäkter allt från att smita från att äta sundare till att inte sätta igång med min egen tentamen förberedelser för att det finns annat som är mer intressant eller "viktigare" i stunden. Inget blir så noga genomfört när jag egentligen behöver göra helt andra saker just en given stund.

Våra ursäkter finns där av en anledning. Ursäkterna ursäktar oss inte att förändra vår nya historia utan ser till att vi fortsätta som vi alltid gjort. Ursäkterna finns där för de beteenden vi har leder till något vi vill uppnå mer för stunden. Vi vill smita undan för den snabba tillfredsställelsen ger belöning på kortsiktiga även fast jag intellektuellt förstår att jag borde göra det som ger belöning på längre sikt. Jag vill ha mina kortsiktiga snabba belöningar och därför fortsätter jag. Hjärnan har svårigheter att se det längre perspektivet och väljer därför det korta. En hund äter direkt allt som finns i matskålen medan katten tar lite allt efter som och sparar. En ung människa sparar för de kortsiktiga målen men har svårt att ta in vikten av ett pensionssparande som ligger långt i framtiden. 

Våra ursäkter spelar oss själva ett spratt och är det så att våra snabba belöningar samtidigt är ett problem för oss kanske det finns anledning att hitta sätt att tänka annorlunda. Vi behöver förändra våra kongnitova beteenden genom att ändra våra tankar och därmed vår känsla. Detta är just därför vissa beroendbeteende har så svårt att släppa oss. Vi kan sluta dricka men vi har större svårigheter med att sluta med beroendebeteendet.

Jag kan själv märka hur vissa saker triggar igång mig och gör mig besatt kopplat till behovet av snabba belöningar.

Vilka ursäkter har du som får dig att vara kvar i gamla beteenden? Vilka belöningar vill du fortfarande ha? 

Idag är en dag jag väljer det längre perspektivet före det korta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948