Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 12 maj 2016

Våra olika drama

Jag har skapat en mängd drama. Jag får ibland tendenser att fortfarande göra det och märker när de pågår hur jag behöver backa mitt i när det sker. Drama som varit mitt sätt att skapa olika typer av dramatik och uppmärksamhet. Drama som skulle befästa min existens. Drama som inte behövde vara till min direkta fördel kanske rent av tvärt om, men som hade ett bakomliggande syfte. Jag har inte alltid varit medveten om manuset men idag är det så självklart att mina drama var ett utspel med ett historiskt innehåll som åter och åter igen skulle befästas. Ett innehåll som handlade om att jag saknade något och att jag verkligen skulle se till att få det jag inte fått tidigare. Jag skulle vinna genom att få andras sympati. 

I botten ligger offret och lutar sig bekvämt tillbaka även fast rollerna jag spelade var mer av dominant karaktär. Ett skådespel som jag satt upp gång på gång med oändliga repriser för att få sympati. 

I de drama, mvar och en har oavsett om vi är utåtagerande eller introverta är skådespel med egot som innehar alla huvudrollerna. Det är drama som pågår inom oss och som vi ibland spelar upp för offentligenheten. Drama som bara har ett syfte och det är att bevisa för oss själva att det finns en orsak till att vi har det som vi har det. 

När jag åker till jobbet kan jag höra alla dessa drama utspela sig i dialog mellan människor. Ibland spelas det upp fruktansvärda scener från livet. Ändå vet jag och förstår att det är ett av dessa drama som spelas upp, där som ofta det är någon utomstående som är boven.

När vi känner ett lugn inom oss kommer dessa drama att minska kanske rentav försvinna eftersom alla är en spegel av vårt inre. När vi känner lugn saknas behovet av utspel eller syndabockar. När vi känner ett lugn är vi medvetna om att vi själva har allt och att lösningen inte finns utanför oss själva. 

Är du en person som känner dig utsatt och som spelar upp drama inom dig eller utanför dig själv? 

Idag är en dag jag är uppmärksam på de drama som spelas upp, mina eller andras samtidigt som jag vet att jag själv och alla andra har allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948