Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 1 oktober 2013

Känslor/ Handlingar

Mina känslor och beteende har jag använt för att styra andra med, både omedvetet och medvetet. Tystnad, visa sorg, dramatisk, hjälplös, arg, bitter, dum, snål, ohjälpsam och t.ex självisk. Allt har  varit för egennyttan. Jag har använt mina känslouttryck för att få något tillbaka. Mitt sken har bedragit och jag har haft en baktanke. 

Lögnen var mitt vapen. 

Det är som jag förväntat mig ett beteende genom att agera och visa känslor på ett speciellt sätt. Styra min omgivning. Göra min omgivning osäker. Skapa situationer så andra agerade på mina känslouttryck. Allt för att tillfredsställa mitt ego. 

I situationer jag känt rädsla och övergivenhet har detta blivit tydligt. Självömkan och offerkänslor har då bankat på dörren och visat upp sig.

Mina bakomliggande syften spände sin hane för att bricera av ett räddande skott. 

När jag fylldes av brist på kärlek var jag farlig för mig själv och förstärkte därmed mina redan befintliga rädslor.

Inget gav mig mer kärlek. Inget fick mig att vara tacksam och ödmjuk. Inget fick mig att ge istället för att ta. Jag bara tog. 
   
När jag var i brist på balans och känslorna tog över förstärkte jag min redan då svaga självkänsla.

Idag kan jag ibland se hur jag lutar åt det hållet men återgår snabbt till den balans jag har. 

Jag är en människa. Jag är mänsklig.

Har du ibland använt eller använder dina känslor för att styra din omgivning? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948