Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 6 oktober 2013

Ursäkt och förlåt

Alla vill inte ha en ursäkt. Blir jag kränkta på något sätt är det inte självklart att jag är bekväma med att få en ursäkt. Ibland kan jag ta emot en ursäkt som i sin tur kan leda till nått annat i en relation. Ibland klarar jag inte av det alls utan anser att kränkningen är för stor och vill inte konfronteras med den.

Var och fattar sitt eget beslut även jag.

Hur jag än gör, fatta jag alltid mitt eget beslut i vad som är möjligt eller i vad som inte är möjligt. Oavsett beslut får jag själv ta konsekvenserna av mitt beslut. Kan jag klara av att ta emot ursäkten har jag också möjlighet till ett avslut. Om mitt beslut är att inte ta emot en ursäkt är chansen stor att jag inte får ett avslut utan fortsätter att bära på det.

Oavsett vilket beslut jag fattar får det konsekvenser. Om någon annan inte vill ta emot min ursäkt kan jag inte klandra henne eller honom för det. 

Om jag väljer att inte förlåta den andra och därmed inte ta emot ursäkten är det på samma sätt som det kan upplevas som en respekt till mig själv en självisk handling. På samma sätt om jag inte ber om ursäkt.

Mitt beslut eller den andres beslut är alltid ok. Det finns inget dömande i det. Men det får konsekvenser.

Att inte ta emot en ursäkt och förlåta påverkar min livsryggsäck på samma sätt som om jag inte ber om ursäkt till andra eller förlåter mig själv. Jag fortsätter att bära på min historia vilket får konsekvenser för mig och mina möjligheter att bli fr.

Oavsett om jag är en förövare eller ett offer så är dessa handlingar avgörande för hur mitt liv kommer att gestalta sig och om jag vill bli fylld av kärlek eller hat.

Kärlek är alltid en vinnare. Ibland kan det ta tid att nå en vinnande position.

Går du och bär på något som gjort dig till en förövare eller ett offer? Om inte, men gjorde det tidigare, hur bar du dig åt för att bli fri?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948