Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 20 oktober 2013

Framgångsrika relationer

Vilken relation jag än har med någon annan eller något annat är det en relation. Känslan kan vara dålig eller bra och resultatet det samma.Även en dålig relation kan vara bra eftersom jag har möjlighet att lära mig något av den. 

För att min relation ska vara framgångsrik på ett positivt sätt behöver jag se min del i relationen. Jag behöver vårda den. Jag behöver vara ärlig. Jag behöver vara sann mot mig själv. Jag behöver se vad som handlar om mig och se vad som handlar om den andra. Jag behöver ta hand om och vårda mitt liv och mig. Jag ska inte lägga mig i den andras sätt att vara och göra. Jag behöver gemensamt vårda det vi har gemensamt och ta ansvar för min del i den gemenskapen. 

Jag är fortfarande en individ i relationen oavsett om det är en kärleksrelation, en arbetsrelationen, en kompisrelation, företagsrelation, myndighetsrelation osv. 

Att vårda mina relationer handlar om att vårda mig. Ibland kan detta innebära att relationen upphör eftersom det får för stora konsekvenser för mitt jag. Ibland innebär det att jag har en relation för resten av mitt liv. 

Framgångsrika relationer handlar om att vårda både mig och relationen. Det är ett ansvar men också fyllt av mycket kärlek.Kärlek till mig själv och kärlek till relationen med den andra. Det betyder inte att jag behöver ha en kärleksrelation utan just, en relation. Jag behöver vara nyfiken och intresserad av mig och nyfiken och genuint intresserad av den andra.

Syftet avgör för hur min relation kommer att utvecklas. Under många år, kanske hela mitt liv har jag i omgångar, kanske alltid haft ett felaktigt syfte när jag gått in i någon typ av relation. Jag har mer sett till mitt behov och ställt mig själv i mitten. Jag har inte varit en del av något gemensamt syfte utan upplevt att centrum har varit jag och det skulle ganska mina syften. 

Jag har i relationer haft en dold agenda som inte den andra fått ta del av. Den andra har inte fått möjlighet att ta egen ställning till om hennes agenda överensstämmer med min. Min agenda har varit hemlig, ibland hemlig även för mig själv. 

När syftena blir fel blir resultatet inte det jag önskar och jag borde inte bli förvånad. Men det har jag blivit. Förvånad över att jag inte kunnat ha en relation och förvånad över att jag inte kunnat behålla en relation både med vänner, arbetskamrater, företag och kärleksrelationer. 

När mitt syfte är öppet och klart och jag är ärlig i min relation oavsett vilken typ av relation det är skapas förutsättningar för att den ska lyckas och upplevas som positivt framgångsrik.

Grunden handlar om min ärlighet att jag är äkta, sann och ärlig i min relation till mig själv skapar förutsättning för att den också ska bli en framgångsrik relation med andra.

Hur är det med din relation med dig? Är den framgångsrik? Kan du se att relationen med dig själv styr relationen med andra? Har du framgångsrika relationer?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948