Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 30 oktober 2013

Värderingar

Mina värderingar styr allt i mig. De gör att jag förhåller mig till det jag ser och är med om på mitt sätt. Min grundsyn om allt och t.ex. män, kvinnor, människor påverkad vad jag känner, tänker och agerar. 

Är jag rädd för män för de påminner mig om en man som gjort mig något som han inte borde eller om jag är rädd för kvinnor för att de påminner mig om min mamma så påverkar det mig i mitt pågående liv. 

Mina tidigare upplevelser sätter mina värderingar utifrån ett beslut jag fattat när detta något hände. Det präglar sedan mitt förhållande till andra, andra som kanske inte orsakade mitt obehag men som står som en symbol för det. 

Jag kan bli undergiven, dominerande, hjälpande allt beroende på vilken strategi jag då valde. 

Mina grundvärderingar idag är att jag tror gott om människor och jag vet med mig att alla gör så gott de kan. Jag har en massa negativa värderingar men jag försöker att säga mig att alla har lika värde och jag är inte mer värd, men heller inte mindre värd än någon annan i denna värld. 
 
Jag kan ha värderingar men jag kan också ha bristvärderingar. Bristvärderingar är att jag t.ex. saknat något i livet och därför tror jag att alla andra saknat det samma, vilket givetvis inte är sant. Jag saknade som lite kärleken från min far, vid min skilsmässa var det viktigt att om och om igen övertyga mina barn min kärlek till båda två. Inte för att jag missat det mer att jag saknade det i livet. Min ena son fick sedan säga till slut till mig: " - Pappa vi vet att du älskar oss, du behöver inte säga det i tid och otid. "

Jag har haft värden i mig om att jag inte kan, inte duger, inte kan bli älskad osv. Även det är värderingar som präglar allt jag förhåller mig till och då inte enbart mot mig själv. Självkänsla är ett samlings ord för en del av mina värderingar. 

Hur ser dina värderingar ut? Hur påverkar den ditt liv? Skapar de rädslor, mod, högmod, stolthet osv. Är de ett hinder för din egen utveckling eller är de en möjlighet? Ägna dig en stund åt dig själv och skriva ner de värderingar du har både om dig själv, om andra och om myndigheter/ institutioner. Hur ser din bild ut när det gäller dig och din omvärld? Är vitt vitt och svart svart? Tror du att du inte har några värderingar? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948