Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 11 december 2015

De små tingen

Nu tänker ni kanske att det är de små tingen som skapar livet, inte de stora. Ni kanske också tänker att vi ska vara tacksamma för det vi har som kan vara just det lilla och inte det stora. I det lilla växer vi och där gör vi framstegen. I det lilla bygger vi sakta något stort inom oss.

Men det var inte så jag tänkte denna morgon utan det var när jag satte mig ner på ett säte i tunnelbanan som jag märkte att min plats på sätet var mindre än vanligt. På resten av platsen satt en annan passagerare bredbent. Just i denna stund tänkte jag på hur det lilla ibland också kan få oss ur balans. Mannen, som det handlade om, tog en del av min plats. Jag märkte hur jag hade åsikter i mitt inre om just detta och att just denna lilla sak kunde skapa irritation. Detta lilla blir helt plötsligt stort. 

Givetvis handlar detta om mig och inte om denna man. Varför har jag åsikter om detta och varför tillåter jag detta att störa min balans? Detta lilla som startade upp och höll på att bli grunden till något stort. 

Det var en detalj och det är glömt nu när jag sitter på jobbet men ändå just då fick detta lilla chans att interagera i mig.

Det skulle vara på mitt sätt. Det skulle vara mina regler som gällde och ingen skulle ändra på det. Avvikelser no no!!

Alla tar sin plats och jag får förhålla mig till det. Jag kunde enkelt resa mig upp och välja att göra något annat men valde istället irritation.

Detta var bara en liten företeelse och det viktiga är mina egna reaktioner och så lite det ibland kan behövas för att ändra min inre känsla.

Sociala medier är fyllda av precis samma sak som min lilla berättelse idag. Känslor och upprördhet, men på avstånd. Vi tycker saker och vi kritiserar saker och vi gillar olika saker på ett negativt eller positivt sätt. Det blir som gamla sortens kafferep och sällan vågar vi möta problemet i verkligheten och möta de personer vi har åsikter om eller mer processa det som sker i oss själva istället för att direkt agera utåt.

Hur förberedd är du för att ta hand om alla dina känslor som du skapar inne i dig och händelser som möter dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948