Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 6 december 2015

Skapar jag en sjuklig bomb eller ett liv

Alla levande väsen består i sin grund av små ensamma celler som alla förenas i något. En växt, ett djur, en människa, en bakterie eller kanske något mer jag just nu inte kan identifiera. Denna ensamma lilla cell precis som alla de andra cellerna behöver fungera fullt ut för att det levande väsendet ska fungera felfritt. Blir det inte så händer det nått. Denna cell eller alla dessa celler behöver bland annat ha en salthalt i cellen som inte blir störd. Blir den störd får det betydelse för väsendets funktion. Salthalten i denna lilla cell blir påverkad av allt som händer detta väsen. Värme och kyla. Syresättning eller syrebrist. Vad den äter och dricker och i övrigt får i sig. Yttre påverkan inklusive gifter och bestrålning. Känslor och tankar.
Sker det inte en bra balans blir det störningar som på sikt påverkar detta väsens fortlevnad. Minsta lilla störning får påverkan på denna salthalt i denna lilla cell. Både de egenskaper som väsendet föds med och de egenskaper som detta skapar under sin väg, får betydelse.

För att få ett bra liv gäller det att skapa den balans som behövs, både fysiskt som mentalt. Allt i detta väsen är egentligen kemiska processer som, fel tillblandat får konsekvenser. Ibland helt förödande konsekvenser. 

Om det är så att det fungerar på detta sätt för oss människor så gäller det att vi gör allt vi kan för att skapa denna balans. Vi behöver göra allt för att den kemiska processen ska blir rätt så att denna lilla cell kan fungera på det sätt som den är tänkt.

Eftersom allt är en kemisk process behöver vi ta hänsyn till allt vilket innebär att vi inte kan välja vad som påverkar eller inte. De flesta tror jag är överens om att det är viktigt att tänka på vad vi stoppar i oss, vad vi andas in och att inte utsättas för andra utifrån kommande ämnen som inte är nyttiga för oss. Men det som alla kanske inte är överens om är att det är lika viktigt att vi inte stoppar i oss olämpliga tankar och känslor. Allt påverkar nämligen oss och då även sådant som skuld och skam, självförakt och dåligt självförtroende, låg självkänsla och svårigheter att älska oss själva. Allt är kemiska processer som påverkar denna lilla cell. Kärleken bidrar på samma sätt som rädslan. 

När jag får detta perspektivet inser jag hur viktigt det är att ta hand om mitt inre så att jag inte får störningar i dessa små celler jag har i min kropp så att jag på sikt riskerar att bli sjuk. Jag behöver tänka på vad jag stoppar in i min kropp och hur jag tar hand om den och detta gäller allt. 

Hur gör du för att ta hand om dig på bästa sätt? Struntar du i det eller har du en medveten plan? Innefattar detta också att ta hand om dig själv och hur du mår mentalt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948