Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 30 december 2015

Mod att våga möta rädslan

Mod är att som min kompis 10 år, våga åka själv pendeltåg några stationer längre än vad han vågat förut. Pirret som fanns där men ändå modet att våga göra något som kändes obekant och läskigt. 

Mod kan vara att säga vad man tycker eller faktiskt att inte säga det man tycker. Mod kan vara att säga ursäkta eller att förlåta någon annan. Mod kan vara att säga upp sig på jobbet eller att våga titta på en orm på en bild eller varför inte att hålla upp med att ha självsex för att bryta ett destruktivt mönster. Mod är också att våga säga sanningen och inte ljuga om man hela livet gjort tvärt om. Mod kan också vara att våga låta bli att äta en bakelse till eller säga nej till alkohol. För vissa kanske mod också är att inte koll sina mail och Facebook på en hel dag även fast allt finns tillgängligt via mobilen.  

Mod att våga övervinna rädslan är att kunna gå emot en instinkt. Vi har rädslan just för att kunna överleva genom att vi undviker faror. Problemet idag och så har det säkert alltid varit så ser vi i land rädslor som är värre att böra på än att faktiskt övervinna. 

För mig har rädslan att bli ensam alltid varit stor. Problemet har varit att min rädsla inneburit att jag själv skapat situationer där jag blivit just ensam. I rädslan att inte bli lyssnad på har jag överöstat allt så att ingen till slut velat lyssna på mig. I min rädsla av att inte bli älskad har jag fick jag människor att tyck illa om mig. 

Mitt mod har handlat om att våga känna ensamhet, lyssna på andra och tillåta mig att inte vara älskad av alla. Kort och gott älska mig själv och trivas med mig själv 

Vilka rädslor skulle du vara beredd att våga ta dig mod till att möta just idag? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948