Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 27 mars 2016

Älska din svaghet

Den som inte ser sin svaghet kommer att möta den. Den som inte ser sina misstag kommer att göra fler. Den som inte ser djävulen i sig har fortfarande en bit kvar.

Det är genom oss själva vi växer. Det är just därför våra misstag är ett första steg till förändring. När vi vågar se vårt eget ego har vi också möjligheten att nå kärleken i oss själva. Egot är dess fiende.

När vi vågar älska våra misstag erkänner vi också för oss själva att vi inte är fullkomliga. Vi har allt men vi har kanske inte lärt oss att använda det vi har. 

Det faktum att inte förstå att varje dag är en ny dag fylld med alla möjligheter är en sådan lärdom som alla av oss inte ännu kunnat ta till sig. Jag har länge släpat med den okunskap. Intellektuellt har jag förstått det men känslomässigt släpar mina kunskaper efter. 

En annan kunskap är det faktum att om jag befinner mig här och nu och att jag också arbetar för att vara där kommer säkert 99 % av mina problem lösas ändå vilar jag på hanen för att nå ända dit. 

Det är i mitt tvivel om min förmåga och att det skulle finnas hjälp för mig själv jag leder mig själv till att låta bli att förändras. Det är i mitt tvivel som jag håller mig kvar i ett fast grepp i tron att jag är fången. Oavsett om andra tvivlar är det jag själv som måste tro att allt detta är möjligt och att förändringen existerar.

Vilket hopp har jag annars kvar samtidigt är det just detta hopp och denna tro som har möjlighet att leda mig framåt.

Det är genom min svaghet och med mina misstag jag varje dag lär mig nya saker, precis som barnet som lär sig växa upp och bli vuxen.

Jag gör, det blir misstag och jag gör om. Jag gör och jag gör om. Jag gör och jag gör annorlunda och detta leder mig fram. Genom mina misstag blir jag för mig själv en bättre människa. 

Tack för alla mina misstag.

Hur hanterar du det faktum att du begår?

Idag är en dag jag åter igen ska göra misstag för att kunna växa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948