Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 29 mars 2016

Djävulen och Gud

Tro handlar om oss själva och det handlar om symbolik på samma sätt som terapeutiska metoder och förhållningssätt. Ett sätt att förenkla och att förstå. Det finns annars risk att allt detta blir allt för abstrakt. 

Min syn och den är min egen är att väldigt mycket av bibelns berättelser och symboler lär mig att se mig själv och mina egna olika karaktärsdrag. Den lär ut olika sätt att hantera vår egen komplexa person. På samma sätt är det med olika typer av terapeutiska metoder. Alla bidrar till ska hjälpa mig att se mig själv, känna mig själv och få mig att göra rätt, rätt på ett sätt som jag själv tycker är bra för mig. 

Om jag väljer att se allt detta på detta sätt så är det också enklare att ta till sig de olika budskapen. 

Gud är jag själv och djävulen mina olika destruktiva karaktärsdrag och frestelser som gör att jag har svårare för att vara mitt sanna jag. Jesus är en personifiering av mitt sanna jag för att visa mig vägen att bli en god människa för mig själv. 

När jag får konkreta bilder, berättelser och symboler kan jag identifiera mig och jag kan hitta min egen väg och min vägledning.

Ibland tappar jag greppet och blir helt fallen åt "djävulen" och då behöver Gud via böner hjälpa mig att tillrätta föra mig igen. Böner är egentligen samtalet med mig själv som talar om att jag behöver hjälp av någon som är högre än mig och just nu vet bättre än jag. När jag är i djävulens händer är jag inte Gud. Då finns det en Gud att stötta sig mot som jag behöver fråga om hjälp Jag blir Gud igen när jag lyckats få kontrollen över mig själv och kan hantera de motgångar jag varje dag möter.

Det är en kamp mellan det goda och det onda. En kamp mellan kärleken och rädslan. Rädslan styr mig fel och kärleken styr mig rätt.

Jag har haft väldigt svårt för att se dessa krafter och har haft svårt för att ta till mig budskap när symboler som djävulen och Gud nämns. Jag har släppt detta helt nu och märker hur jag helt plötsligt kan se öppningar och förstår sammanhangen på ett helt annat sätt. Budskap om att lära sig leva med sig själv och lyckas att ha ett bra liv nedskrivet för mycket länge sedan i olika typer av religiösa tolkningar och av andra kloka män, kvinnor och filosofer.

Hur lätt har du för att ta till sådant som kan uppfattas som religiöst, andligt och klokt? Var söker du din kunskap för att komma i balans?

Idag är en dag jag lär mig av andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948