Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 5 mars 2016

Obehag kan vara behag

Ibland behöver jag fundera både för min egen del och när jag har kunder som är i en besvärlig situation. Jag behöver ställa mig frågan om det finns fördelar av att ha det som jag har det eller andra har det, även fast situationen enkelt kan uppfattas som väldigt besvärande.

Vi människor som lever i medberoende, eget missbruk vilket det än är, sjukdom, beteenden eller tillstånd av olika slag kan alla ha behag av sitt obehag även fast det vid en första anblick inte verkar så. 

Jag är av den bestämda uppfattningen att om vi, om än det minsta, har fördel av en situation kan vi vara benägna att vilja ha kvar situationen även fast nackdelarna  kan vara enorma. Vår rädsla att kliva av en situation är mer skrämmande än att lida i den situation vi befinner oss i. 

Vårt medvetande och också vårt undermedvetna är så smart och så finurligt bara för att uppnå våra inre syften. Vi skapar det vi vill skapa även fast det för den utomstående kan uppfattas som helt orimligt och rent av dumt. 

Jag minns så tydligt när jag var som mest otrogen hur jag intellektuellt fattade hur orimligt och idiotiskt det var. Jag insåg att jag behövde sluta men känslomässigt var jag livrädd för att inte få bekräftelse som var min drog. Jag ville inte känna ensamhet vilket jag slapp om jag hela tiden underhöll min otrohet. Ändå var det just ensamhet jag fick uppleva av att svika andra. En riktigt konstig motsägelse som för den utomstående kan upplevas som fullständigt ologisk. 

Jag tror att alla situationer vi befinner oss i, särskild de där vi har svårt att hitta en lösning att ta oss därifrån, är orsakad av att vi på något sätt ändå vill ha tillståndet kvar. Varför skulle vi annars vilja vara kvar i vårt elände. 

Jag tror att det finns flera situationer jag just nu befinner mig i där det skulle kunna vara så här komplext.

Vad tror du om din egen situation just nu? Kan det vara så att du kan ha bakom liggande syften som gör att du inte kommer ur din besvärliga situation? 

Idag är en dag jag är uppmärksam på av villka syften jag gör saker och ting. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948