Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 18 mars 2016

Mina regler och mitt sätt är rätt

Jag har mitt sätt att se på saker och jag tror mig veta vad som är rätt eller fel. Jag har ganska bestämda uppfattningar om hur jag ser på världen just när du frågar. Jag har gärna också åsikter om vad andra behöver göra. I min värld på mitt sätt.

På flyget hem satt vi och väntade för att checka in. Det var lite oklart vilken kö vi senare skulle stå i så sakta började några bilda första kön medan några andra började bilda en annan kö. Den senare kön "vann" så de flesta stod där. Nu hör det till saken att en man stod i den senare kön och insåg att den kön som var kortare skulle gå före honom om båda köerna skulle matas till samma incheckning. Mannen var så övertygad om sin sak att han gick fram till de som stod först i första lilla kön och tog en diskussion om rättvisa, att de stod i fel kö och att de borde ställa sig sist i den andra långa kön. Mannen var väldigt bestämd , nästan oförskämd och försökte få andra med sig från sin kö. Den fösta kön stod kvar och inget förändrades. När incheckningen sedan startade visade det sig att det skulle bli tre intecknings- diskar. Därför bildades det en tredje kö snabbt och den som ställde sig först i denna, var denna man som argumenterade för sin sak och detta med rättvisa. Det fanns ingen sanning utan det visade sig efter ett tag att det kom upp ett tredje alternativ som ingen annan ens funderat på.

Det är alltid spännande när man som utomstående kan stå vid sidan om och titta på denna typ av drama som sker. Särskilt när vi själva inte är en del av dramat.

Under hela vårt liv bygger vi upp vår egen världsbild utifrån hur vi lär oss att se den. Utifrån detta synsätt bygger vi våra tankar och känslor, vi skapar våra värderingar och vi hittar en matris för vad som är rätt eller fel. Vi är så bestämda över att det vi lärt oss i livet är det rätta så att det är när omöjligt att ta in något annat och något nytt. Egentligen handlar det inte om rätt eller fel utan det handlar om gamla och nya kunskaper. I ett samhälle som förändras och i vissa stycken förändras väldigt snabbt är det uppenbart att kunskaper ibland blir för gamla, bästföredatum har redan gått ut. Detta blir inte minst tydligt när det gäller teknikutvecklingen. Vem skulle tänka på idag att spela in musik på magnettejp eller spara filer på en diskett? Men även sådana saker som värderingar börjar få ett bästföredatum.

Jag har nu levt ett liv i mer än 60 år och det är självklart att saker jag lärt mig i tidigare år kan vara förlegade eller rent av felaktiga. Detta gäller givetvis även min egen uppfattning om mig själv och möjligheterna att förändra mig själv till att känna annorlunda än på det sätt jag lärt mig att känna. Jag har i mitt liv skapat mig en uppfattning om hur livet ska vara och jag har anpassat mitt sätt att vara till detta och kanske därmed missat att se saker och ting från ett annat håll både i då tid och nu tid. 

Ända sättet att i denna situation se nya möjligheter är att vara öppen för nya möjligheter och våga pröva och ompröva mina egna sanningar. Våga se om det kan finnas flera alternativa sanningar. Först i det läget öppnas möjligheten till min egen förändring.

Hur öppen är du för nya saker och nytt synsätt eller har du en tendens att hålla dig fast vid det du alltid gjort eller det du en gång lärde dig?

Idag är en dag jag är öppen för allt nytt utan undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948