Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 4 mars 2016

Hur är mitt bemötande

Jag har anledning att allvarligt se över mitt bemötande. Jag har gjort det tidigare och jag behöver göra det igen då och då. Mitt bemötande har sin grund i min uppfostran och i det jag själv levde i när jag var liten. Hur min mamma och pappa gjorde lärde jag mig att själv göra. Jag lärde mig också vad jag tycket om det och vilka känslor det skapade inne i mig.

Det förhållningssätt jag lärde mig då förhåller jag mig till idag och gör antingen lika eller olika beroende på vad jag tyckte då om bemötandet. I mina bästa stunder så kan jag forma min eget sätt att vara och bilda min egen norm, jag agerar med kärlek. Men i de sämre stunderna märker jag hur lätt det är att kroka på bemötande som jag själv inte tyckte om men som jag lärde mig att använda, jag agerar med rädsla.

Ibland i situationer får jag reflektioner på detta från en av mina arbetskamrater att jag ibland bemöter människor på ett dominant och kanske styrande sätt. Enligt hennes sätt att se det utan en självklar respekt. Jag tänker på detta till och från och jag tror att hon ibland har rätt att det kan uppfattas så även fast jag själv inte alltid tänker på det eller alls ser det.

Bemötande är allt vi gör i förhållande till andra människor. Mitt ansiktsuttryck, mina ord, min kroppshållning, hur jag säger saker och med vilka syften. Allt tar mottagaren in och förhåller sig till detta genom kärlek eller rädsla. Det jag skapar påverkar någon annan som i sin tur skapar känslor hos den andra utifrån vilka känslor jag i stunden haft i mitt bemötande.

Jag var på ett föredrag i dag och mötte en rektor som arbetar med värdegrunder och med förhållningssätt till sina elever. Det var många saker i detta som kändes både viktigt och nödvändigt att ta till sig.

Väljer jag kärlek så öppnar jag dörrar, jag är inte en dörrvakt. Väljer jag kärlek ser jag behovet, inte beteendet. Väljer jag kärlek omfamnar jag problemen, inte hänvisar till att någon annan ska lösa det. Väljer jag kärlek försöker jag förstå normerna, inte upprätthålla normerna. Väljer jag kärlek vill jag förändra och utveckla mig inte förändra och utveckla andra. Väljer jag kärlek försöker jag vara istället för att göra. Väljer jag kärlek accepterar jag processen istället för att kontrollera processen. Väljer jag kärlek försöker jag lyssna in istället för att lyssna av. Väljer jag kärlek försöker jag visa ledarskap, inte bevisa ledarskap. Väljer jag kärlek har jag ett förhållningssätt inte regler.

Hur känns dessa för dig?

Jag behöver se över mitt sätt och ha det levande där jag bjuder in istället för att avvisa.

Vilket sätt har du?

Denna dag är en dag jag möter andra med kärlek. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948