Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 1 mars 2016

Tacksam för vad andra säger om mig till mig

Människor är fyllda av åsikter. Jag med för jag är en människa. Åsikter om andra och allt. Åsikter om hur vi tycker att det ska vara och när andra gör rätt eller fel. Säger vi inget har vi ändå åsikter som vi håller för oss själva om andra och annat. 

Alla dessa åsikter styr vår egen rädsla och glädje och allt handlar om att strukturera och katalogisera för att enkelt kunna finna fram vem som är vän eller fiende. När vi enkelt kan urskilja detta så kan vi enklare hantera det som sker utanför oss själva.

När det gäller våra tankar om oss själva är vi inte lika klar i vår tanke och har en tendens att sortera i det vi tycker om oss själva eller inte. Denna process pågår hela tiden och vi vet vad vi tänker om oss själva och framför allt vad vi känner om det inte är i vårt undermedvetna, för då vet vi inte alls.

När andra har åsikter om oss ska vi vara tacksamma för de tar en del av sin värdefulla tid för att engagera sig i oss omkring något vi är eller något vi gör. Både det som är bra och det som är mindre bra, enligt deras sätt att se det. Vi ska vara tacksamma att de väljer att säga det till just oss för då har vi chans att få reda på det som de tycker. Allt de säger behöver inte vara rätt, kanske är inget rätt men de säger i alla fall vad de tycker och vilka åsikter de har om oss. Vad jag sedan väljer att ta till mig och vad jag väljer att förkasta det är en helt annan sak.

Tänk ändå, en annan människa engagerar sig i mig och tar sin tid för att berätta för mig något om mig själv. Visst är det fantastiskt.

Jag har engagerat mig allt för mycket i att ha en massa åsikter om andra och tala om hur jag tyckt att det ska vara och jag har också varit snabb på att tala om det. jag har fokuserat på andra och helt glömt bort mig själv. Visst, det har varit en baktanke. Det är betydligt enklare att ha idéer om vad andra ska göra än se till att fokusera på mig själv och göra det jag själv tycker att jag borde göra. Oerhört smart och bra undanmanöver men ack så missriktat och kanske rentav skadligt mot mig själv.

Istället för att ha en massa åsikter om andra behöver jag ägna min egen tid för att reflektera i mig själv och sortera det som är viktigt, för min egen utveckling.

Hur mycket lyssnar du på andra och hur mycket har du åsikter om andra?

Idag är en dag jag är tacksam för det som kommer till mig där jag sedan själv väljer vad jag vill reflektera över.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948